Vágólapra másolva!
Az FIA évek óta kísérletezik különböző konstrukciókkal a pilóták fejének védelme érdekében, de egyelőre nem találtak olyan megoldást, amely nem akadályozza sem a kilátást, sem a mentést. Charlie Whiting szerint a teljes biztonság csak illúzió.

Megsokasodtak a súlyos fejsérüléssel járó balesetek az autósportban az elmúlt évek során, a nagy ütésekkel szemben az egyre ellenállóbb sisakok sem nyújtanak elegendő védelmet. Felipe Massa 2009-es, szerencsés kimenetelű balesete előtt egy héttel Henry Surtees vesztette életét egy leszakadó kerék miatt, Jules Bianchi számára pedig a hirtelen és drasztikus lassulás okozott végzetes agykárosodást.

Kedden a korábbi F1-es pilóta, Justin Wilson hunyt el, miután egy IndyCar futamon eltalálta a fejét egy másik autóról leszakadó orrkúp-darab, így a pilóták fejének védelme Bianchi halála után továbbra is napirenden maradt, Az FIA kutatóintézete már Massa életveszélyes balesetét követően különféle kísérletekbe kezdett annak érdekében, hogy a leszakadó alkatrészek ne sebesíthessék meg a pilótákat, de egyelőre nem találtak elfogadható megoldást a problémára. Szeptemberben folytatják a munkát, erről már Wilson balesete előtt döntés született.

Charlie Whiting szerint nem lesznek zárt pilótafülkék az F1-ben Forrás: AFP

„Évek óta dolgozunk ezen, és néhány kipróbálható megoldással is előálltunk, némelyik sikeresebb volt a többinél” – jelentette ki Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója az Autosportnak. „Próbálkoztunk a vadászgépek zárt pilótafülkéjével, de a hátrányai jelentősen felülmúlták az előnyeit. Építettünk elég ronda bukócsöveket is a versenyzők elé, így azonban nem tudtak vezetni, mert nem láttak ki rendesen. Igen nehéz kitalálni valamit, ami megfelelőnek is bizonyul” – ismerte el.

„Vannak azonban más megoldásaink is, például egy ötlet a Mercedestől. Ez nem zárná el a versenyzőt, továbbra is ki tudnánk emelni a mentés során, ami az egyik legfontosabb szempont. Egy gyűrűről van szó a versenyző feje fölött és előtte, de csak egy, központi kitámasztással. Egy másik eszközt is vizsgálunk, amellyel különböző magasságú elemeket helyeznénk el a karosszéria tetején olyan szögben, hogy azok a versenyző számára szinte láthatatlanok lennének.”

A bukósisak önmagában nem elég Forrás: Mercedes AMG Petronas

Whiting alighanem a Mercedes korábban WC ülőkének csúfolt megoldására utalt, amelyről Giorgio Piola bemutatott egy, az előzetes látványtervnél egy jóval esztétikusabb koncepciórajzot (lásd lent). Az F1 versenyigazgatója elismerte, „rohadt nehéz” dolguk van, de mindenképpen várja a napot, amikor majd „csökken a sérülések veszélye.”

„Kétlem, hogy olyan jó védelmet nyújt majd a versenyző felé repülő testek ellen, mint egy vadászgép pilótafülkéje, de biztonságosabb lesz. Kitartónak kell lennünk. Valamit muszáj kitalálnunk, még akkor is, ha az nem minden helyzetben 100 százalékos védelem a versenyzők számára. Ha javítani tudunk a helyzeten, az már jó” – jelentette ki.

Wilson halála felgyorsíthatja a kutatást

Bár Whiting valószínűleg tudományos magyarázattal is alá tudja támasztani az álláspontját, a korábbi F1-es pilóta, Lucas di Grassi továbbra is a zárt pilótafülkék elterjedését várja. „Minden formulaautós kategóriában ezeket fogják használni a jövőben. Ez nem csak a biztonságot, hanem az aerodinamikát is javítja majd” – írta a brazil pilóta a Twitteren, és ezzel Bianchi volt csapattársa, Max Chilton is egyetért.

„Mindenképpen lehetséges a fülkék lezárása” – nyilatkozta a Sky Sports-nak. „Szerintem lehetséges tervezni valamit, ami jobban megvéd minket a törmelékektől és a fejet érő ütésektől például a gumifalban vagy bármi mástól, és még ki is tudunk szállni az autóból. (Wilson halála) mindenképpen fel fogja gyorsítani ezt a folyamatot” – vélte a brit pilóta, aki manapság az Indy Lights kategóriában versenyez.

Felszólalt az ügyben a különböző kategóriákban csapatokat működtető Trevor Carlin is, aki az F1-en kívül az egyik legismertebb csapatmenedzser Európában. Úgy véli, „nincs akadálya annak, hogy egy olyan rendszert tervezzenek és gyártsanak, amely minden modern együléses autóra alkalmas az F4-től a az IndyCarig. A mérnökök úgyis találnak kifogásokat, hogy miért nem fog működni, de ha annyi időt szánnánk a megoldások megtalálására, mint a problémákra, gyorsabban választ kapnánk, és életeket menthetnénk meg” – írta a brit csapatfőnök a honlapján.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!