Vágólapra másolva!
Az FIA Motorsport Világtanácsa átalakította az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez figyelembe vett pontrendszert, visszamenőleg extra erőforrást adtak a világbajnokságba belépő motorszállítóknak, és mérsékelték a motorcserékért adható büntetéseket. 

A várakozásoknak megfelelően az FIA Motorsport Világtanácsa enyhített a kvótán felüli F1-es erőforrás-összetevők cseréjéért kiszabható büntetéseken, így a soron következő Magyar Nagydíjtól kezdve

a versenyzők legrosszabb esetben is csak a mezőny végéről kénytelenek rajtolni, a futamon már nem kell további időbüntetésekkel számolniuk.

A szövetség legmagasabb döntéshozó testülete visszamenőleg szabályba foglalta azt is, hogy az új F1-es motorszállítók az első szezon során négy helyett öt egységet építhetnek be az autókba, így a Honda az idén egy további motort büntetlenül bevethet. Ennek köszönhetően az is elképzelhető, hogy rögtön egy fejlesztett változatot hoznak el a Hungaroringre.

Max Verstappen jó ideig az F1 történetének legfiatalabb versenyzője marad Forrás: AFP/Joe Klamar

A jövőre életbe lépő új F1-es szuperlicenc-feltételeket ért kritikákra reagálva az FIA alaposan átdolgozta a különböző autósport (és gokart) kategóriák pontértékét is. Mint ismeretes, jövőre már csak a 18. életévüket betöltött pilóták igényelhetnek F1-es jogosítványt, akiknek az előző három szezon során összesen legalább 40 pontot kell összeszedniük különböző alacsonyabb kategóriákban.

Elsősorban a Formula Renault 3.5 és a DTM szervezői lobbiztak bajnokságaik pontértékének növelése érdekében. A német túraautó-bajnokság ennek köszönhetően felkerült a listára, a WSR csúcskategóriája pedig kissé elismertebb lett. Ettől függetlenül mindkét széria továbbra is rangon aluli minősítést kapott az FIA-tól, ami még mindig a saját kategóriáit favorizálja, bár a még nem is létező Forma-2 pontértékét mérsékelték.

A módosított F1-es szuperlicenc ponttáblázat

Bajnokság 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
FIA F2 40 40 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 40 40 30 20 10 8 6 4 3 2
FIA F3 Eb 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
FIA WEC LMP1 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
F Renault 3.5 35 25 20 15 10 7 5 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Super Formula 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
FIA WTCC 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
DTM 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
Indy Lights 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
F4 (nemzeti) 12 10 7 5 3 2 1 0 0 0
F3 (nemzeti) 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
F Renault 2.0* 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
CIK-FIA Vb (Senior) 5 3 2 1 0 0 0 0 0 0

* Csak a Eurocup, az NEC és az ALPS kategóriák eredményeit veszik figyelembe.

Érdekesség, hogy a DTM-mel azonos pontértékkel megjelent a táblázatban a Túraautó-világbajnokság (FIA WTCC) is, amelynek jelenlegi mezőnyéből az idén maximum Yvan Muller kaphatna F1-es licencet, de neki is csak akkor lenne elég pontja, ha megnyerné a bajnokságot.

A sorozatban résztvevő Michelisz Norbertnek három év alatt legalább két bajnoki címet és egy 3. helyet kellene szereznie, ha – elméleti síkon – az F1-ben szeretné folytatni a pályafutását.

Mentességet kapnak a versenyzéssel járó pontok megszerzésének kötelezettsége alól azok az aktív F1-es tesztpilóták, akik az új szabályozás miatt automatikusan elesnének a szuperlicenctől. Megnyugodhat tehát Susie Wolff és Pascal Wehrlein, ők továbbra is jogosultak lesznek az F1-es részvételre, ahogy mindenki más is, akinek az idei szezonra érvényes licence van, mivel azok három évig még érvényben maradnak.

Nem szerepel a listán a Formula E bajnokság, amelynek győztese a következő szezontól automatikusan megkapja a szuperlicencet az F1-be. Ezzel is összefüggésben az elektromos autóverseny szervezői bejelentették, hogy csak olyan pilóták vehetnek részt a kategóriában, akik az FIA pontrendszerében három év alatt legalább húsz pontot összeszednek vagy az előző szezon során legalább három futamon részt vettek.

A Motorsport Világtanács azt is közölte, hogy a GP2 promótere jelentkezett az új Forma-2-es bajnokság lebonyolítására kiírt tenderen, így elképzelhető, hogy a jövőben az ismert utánpótlás kategória szolgál majd az újjáéledő széria alapjául. Korábban az is felmerült, hogy a Formula Renault 3.5 lehet a kiszemelt, de erről egyelőre nem érkezett megerősítés.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!