Vágólapra másolva!
Bizonyos pályákon jövőre a csapatok választhatják meg az általuk használni kívánt gumikeverékeket - erről állapodott meg az FIA és a Pirelli, de a részletek egyelőre nem tisztázottak. Újabb bonyolult szabály jöhet.

Már jövőre megváltozhat a gumik felhasználásának módja a Forma-1-ben. Korábban felmerült, hogy a csapatok minden futamon önállóan választhassák meg a nekik ideális gumikat (jelenleg a Pirelli előre kijelöl két, kötelezően használt változatot), de ezt a beszállító logisztikai és biztonsági okokból elutasította.

Attól viszont nem zárkóznak el, hogy egyes pályákon, ahol biztonsági aggályok nem merülnek fel, és évente meghatározott számú verseny esetén a csapatok tényleg önállóan választhassanak. A Red Bull által javasolt lehetséges megoldás, hogy a csapatok évente négy, nagyjából szabadon választott versenyre választhassanak gumit (akár mindenki másikra), kivéve a kritikus helyszíneket – például Monzát – ahol az egyéni választás veszélyes lehetne.

Most a Pirelli dönt a gumiválasztásról, jövőre nem mindig lesz így Forrás: Pirelli

„Az ötlet az, hogy legyenek szabadkártyás és blokkolt versenyek, ahol biztonsági okokból nem lenne javasolt” – mondta a szabad gumiválasztásról Paul Hembery, a Pirelli motorsport menedzsere Adam Cooper szakújságírónak. „Közelítünk egy olyan megoldáshoz, amelyet a csapatok szeretnének, megadja a sportnak, amire szükség van, és lehetővé teszi számunkra is, hogy fenntartsuk a biztonságot a gumiválasztás terén.”

Hembery szerint „az elmúlt 24 órában még érdekesebb javaslatok érkeztek”, ezért továbbra is folynak a tárgyalások, és várhatóan csak szeptemberben dőlnek el az új szabályok, de a csapatok mindenképpen nagyobb szabadságot élvezhetnek 2016-tól a gumiválasztás terén. A Pirelli képviselője azt is elárulta, hogy Szingapúrban vagy Abu-Dzabiban egy új, „ultralágy” gumikeveréket is kipróbálhatnak majd a pénteki edzéseken, amely nem azonos a tavalyi szuperlágyakkal, és amelyet Monacóban és Szingapúrban vethetnek be.

Extra teszt jöhet

A Pirelli egy esetleges, szezon utáni gumitesztről is egyeztet a csapatokkal, ők viszont csupán akkor lennének partnerek ebben, ha az autónként 6-700 000 fontra rúgó költségeket a gyártó átvállalja. Erre viszont ők nyilván nem vállalkoznak.

„Ebben az esetben csak egy autóra van szükségünk, nem kell tíz” – jelentette ki Hembery a Motorsport.com-nak. „A szezon előtt egyébként is lesznek tesztek, ez csupán egy ellenőrzési folyamat, és nem fog nagy előnyt jelenteni. E nélkül is lesz elég idejük kipróbálni őket” – mondta az új gumikról.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!