Vágólapra másolva!
A francia gyár motorsport menedzsere szerint drágább lenne az F1-ben versenyezni, ha ellenfelük is lenne a gumiszállítás terén, de úgy véli, a megfelelő szabályokkal ellenőrzés alatt lehetne tartani a kiadásokat.

Bár korábban mereven elzárkózott a kizárólagos gumiszállítástól, a Michelin most önállóan is hajlandó lenne ellátni az F1 mezőnyét abroncsokkal. Pascal Couasnon, a francia gyár motorsport menedzsere azonban elismerte, hogy „sikítanánk az örömtől Clermont-Ferrandban”, ha ismét megmérkőzhetnének egy rivális márkával a királykategóriában. „Drágább lenne, mintha egymagunk lennénk, de más időket élünk már, mint 2005-ben és 2006-ban” – nyilatkozta a Motorsport.com-nak.

„A sportautó-versenyeken a Michelin és a Dunlop is ott van. Oké, ez így nyílt küzdelem, de a költségeket jól kontrollálják. Szerintem megoldható lenne a gumi-verseny. Nem beszélnék háborúról, mert ahhoz rengeteg erőforrás kellene, de jót lehetne csatázni visszafogott befektetésekkel is” – magyarázta a francia, aki korábban már kitért arra, hogy hosszú élettartamú gumikat hoznának, és mesterséges szabályokat léptetnének életbe a versenyek felpezsdítése érdekében.

A Michelin mindenképpen nagyobb átmérőjű keréktárcsákra akar gumit szállítani. Ezeket egy Formula E autóra szerelték fel. Forrás: Formula E/LAT Photographic

Couasnon kitért az F1-es gumiháború alkonyát elhozó 2005-ös indianapolisi fiaskóra is, amikor a Michelin abroncsokat használó csapatok nem voltak hajlandók elrajtolni a futamon, mert az edzések során kiderült, hogy a döntött kanyarban a gumik nem biztonságosak, az FIA pedig nem akart változtatni a nyomvonalon. Így csupán a Bridgestone termékeivel futó hat pilóta teljesítette a távot, a Michelin pedig a 2006-os szezon végén – világbajnokként – távozott a sportból.

„Emlékszem, 2006 elég jó volt. Sokat tanultunk (az indianapolisi) esetből. Silverstone-ban is hosszú órákig versenyeztünk, és nem voltak problémáink. Számomra ez már a múlt” – jelentette ki. „Remélem, hogy az emberek jobban emlékeznek majd arra, hogy mit tettünk az elmúlt két-három évben, és arra, hogy holnap mire lehetünk képesek.”

A Michelin visszatérésére viszont kisebb az esély, mint a Pirelli maradására. A franciák a 18-as kerekeket erőltetik, az olaszok viszont inkább 19-20 colos keréktárcsákra való gumikat fejlesztenének az F1-be, mivel úgy vélik, ennél kisebb átmérővel úgysem tudják támogatni az utcai autókra szánt gumik fejlesztését. Az F1-es csapatok ugyanakkor elsősorban a nagyobb tárcsák miatt megnövekedő tömegtől tartva maradnának a 13-as átmérőnél, és az FIA is kikötötte a tenderkiírásban, hogy a sport érdekeit kell szem előtt tartani a méretek meghatározásakor.

Utoljára 1992-ben voltak 420 mm szélesek a hátsó gumik az F1-ben, akkor a Goodyear és a Pirelli küzdött egymással Forrás: Williams F1

Egyetértés látszik viszont a gumik kiszélesítése terén, főleg a hátsó abroncsok szélessége növekedhet 375 mm-ről 420-ra, ahogy utoljára 1992-ben láthattuk őket. Ezzel a javaslattal a Pirelli is egyetért, a Michelin által erőltetett nagyobb átmérővel viszont nem. A nemrég kínai kézbe került olasz gyártót képviselő Paul Hembery szerint csak „külső szempontokból” tapasztalnak nyomást az átmérő megnövelésével kapcsolatban.

„A csapatok következetesen kiállnak a 13 colos átmérő mellett” – jelentette ki. „Egyetértenek abban is, hogy legyenek szélesebbek a hátsó gumik, így drámaibb hatást kelthetnének. Ez látványossá tenné az autókat, az emberek is azt mondanák, hogy ’hűha, ez aztán a gumi!’ Még a Monacóban kipróbált 18-as kerekek is csak különbözőnek, de nem meghökkentőnek tűntek a mostaniakhoz képest, a szélesebbek viszont meglepetést okoznának” – vélekedett a brit szakember.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!