Vágólapra másolva!
Max Mosley újabb ötlettel állt elő: a csapatok választhatnának, hogy szigorúbb szabályok szerint, vagy meghatározott keretből építik az autóikat.

Folytatódik a Forma-1 útkeresése a csökkenő nézőszám miatt, most újra Max Mosley állt elő a következő ötletével. Az FIA egykori elnöke annak idején a költségplafon bevezetésének lelkes szószólója volt – részben ebbe is bukott bele –, és az elképzelés mellett továbbra is kitart. Ezúttal azt javasolta, hogy a csapatok választhassanak: vagy szigorú technikai szabályok szerint építik az autóikat költségkorlátozás nélkül, vagy sokkal szabadabb műszaki keretek között, de nem lépve túl egy meghatározott összeget.

„Lehetségesnek tartom, hogy hamarosan az istállók mindegyike átállna a költségplafonosok táborába" – vázolta Mosley az Auto Motor und Sportnak. „Gyorsan rájönnének, hogy évi százmillió dollárból is nagyszerű autósportot lehet csinálni, és technikailag fejlett kocsikat lehet építeni."

A kis csapatoknak túl drágák az új motorok Forrás: AFP

A középmezőny csapatai súlyos anyagi nehézségekkel küszködnek. A német szaklap szerint az idénynyitó előtt három héttel a Lotus, a Sauber és a Force India válságtanácskozásra hívta Bernie Ecclestone-t, ahol azt közölték vele, hogy segítség nélkül nem tudnak nekivágni a szezonnak. Ő ezért 10-10 millió dollárt előre kifizetett nekik az idén esedékes pénzdíjakból, miközben a nagyok – a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull és a McLaren – továbbra is legalább 250 millió dolláros költségvetésből dolgoznak.

Mosley elképzelése szerint azoknak, akik a költségplafont választanák, csak olyan egyszerű technikai szabályokhoz kellene igazodniuk, mint például a kasztni megengedett méretei. Bár voltak olyan aggályok, hogy a csapatok kiadásait nem lehetne hatékonyan ellenőrizni, a Deloitte által évekkel ezelőtt készített tanulmány ennek az ellenkezőjét igazolta.

Lehet-e kétféle motor?

A múlt héten felmerült egy másik ötlet is a kis csapatok megsegítésére: Ecclestone azt indítványozta, hogy a gyártók által előnyben részesített V6-os hibrid turbómotorok mellett választani lehessen V8-as, egyszerű KERS-szel szerelt szívókat is. A Red Bull után a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley is kiállt az elképzelés mellett.

Szerinte a motorgyártók „technikailag nagyszerű munkát végeznek. Jó platformot kaptak hozzá, és ez kitűnő marketinglehetőség is számukra, ami azonban nem jelenti azt, hogy nekünk is az ő útjukat kell követnünk. A miénk a kiadások kordában tartásáról szól, és amíg (a kétféle motor között) elfogadható egyensúlyt tudunk biztosítani, pártoljuk ezt a kezdeményezést."

Fernley úgy véli, a V8-as szívók „50 százalékkal olcsóbban" lennének képesek a V6-os turbókéval hasonló teljesítményre, amit a kis csapatok nem hagyhatnak figyelmen kívül, hiszen „mi nem azért vagyunk itt, hogy motorokat reklámozzunk."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!