Vágólapra másolva!
Ecclestone szerint járható út lehet, hogy a jelenlegi V6-os hibrid motorok mellett olcsóbban megvásárolható hajtásláncokat is bevezessenek. Horner nyitott a javaslatra, szerinte a Renault is érdeklődhet iránta.

Továbbra sem tisztázódott, megváltoztatják-e a következő években a Forma-1-es motorokra vonatkozó szabályokat. A jelenlegi, hibrid rendszerrel felszerelt V6-os turbókkal a nézők jelentős része elégedetlen, és a kisebb csapatok számára rendkívül drágának is bizonyultak a tavaly bevezetett hajtásláncok. Bernie Ecclestone ezért régóta szeretné elérni, hogy 2017-től új szabályok lépjenek érvénybe, amelyek olcsóbb motorokat eredményeznének, és könnyítenének az istállók anyagi problémáin.

A Mercedes igazgatója, Toto Wolff nemrég kijelentette, az összes gyártó kitart a jelenlegi V6-osok mellett, ezután pedig látszólag Ecclestone is beletörődött abba, hogy nem tudja visszahozni a V8-as szívókat. Most viszont a Motorsport.com-nak nyilatkozva elmondta, „Toto szája sokat jár, de valójában nem tesz semmit." Szerinte Wolff csak a Mercedes érdekeit hangoztatja, ez azonban egyáltalán nem segít az anyagi problémákkal küzdő kisebb istállókon.

Ecclestone szerint kivitelezhető lenne, hogy a gyártók megtartsák a jelenlegi V6-os motorformulát, mellette viszont egyszerűbb erőforrásokat - V8-as szívómotorokat vagy KERS-szel felszerelt V6-os ikerturbókat – is gyártsanak, amelyeket kedvező áron adhatnának el a partnercsapataiknak. Ecclestone elmondta, ő nem ragaszkodik ehhez az úthoz, de mivel a gyártók a jelenlegi motorokat valószínűleg nem adnák el csökkentett áron az ügyfeleiknek, ez lehet az egyetlen megoldás, amellyel lejjebb lehetne szorítani a költségeket.

Noha felmerül a kérdés, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hogyan tudná biztosítani a különböző motorformulák közötti egyenlőséget, Ecclestone szerint kivitelezhető lenne ez a megoldás. „Korábban is előfordult, hogy turbó- és szívómotoros autók versenyeztek egymás ellen. Meg lehet csinálni" – mondta a 70-es és 80-as évekre utalva. A hosszútávú világbajnokságban, a WEC-ben jelenleg is többféle motortechnológia él egymás mellett, de ezek teljesítményét nem könnyű egyensúlyban tartani.

A Mercedes nem változtatna a szabályokon Forrás: AFP

A Red Bullt érdekli az ötlet

Ecclestone ötletének már támogatója is akadt: a Red Bull csapatfőnökét, Christian Hornert érdekelné a két motorformulás Forma-1, és szerinte a Renault sem zárkózna el ettől a megoldástól. „Érdekes az elképzelés. Persze alaposan meg kellene vizsgálnunk az előnyeit és hátrányait, de már korábban is volt hasonló helyzet" – mondta Horner. „Lehet, hogy az egyes motorok más-más pályákon lennének versenyképesek, ami változatosságot is jelentene. Egy vitát mindenképpen megér az ötlet."

„Szerintem a Renault is fontolóra venné az elképzelést" – tette hozzá a csapatfőnök, aki már többször is szabályváltozásokat követelt, a jelenlegi helyzetben ugyanis nem lát rá sok esélyt, hogy a tavaly lemaradt gyártók utolérjék a Mercedest. Az eltérő motorformulák tehát a Renault-nak is esélyt adhatnának arra, hogy újra versenyképes erőforrásokat gyártsanak, és Horner szerint a motorok közti egyenlőséget is meg lehetne oldani valahogy.

Komoly reformok kellenek

A Ferrari tavaly leváltott elnöke, Luca di Montezemolo közben úgy nyilatkozott, a Forma-1-nek mindenképpen jelentős változásokra van szüksége a túléléshez. Szerinte a legnagyobb felelősség a sport tulajdonosát, a CVC-t terheli, amelynek egyértelmű célokat kell kitűznie a jövőre nézve.

„Egy olyan menedzsmentet kell kijelölniük, amely teljes mértékben az új célokra koncentrál" – jelentette ki a Manager Magazinnak nyilatkozva. „Muszáj eldönteniük, hogy el akarják-e adni a Forma-1-et, vagy nem. Ha nem, meg kell változtatniuk az üzleti filozófiájukat, és több pénzt kell fektetniük a sportba."

Montezemolo szerint a Forma-1 akkor járna a legjobban, ha Ecclestone maradna a vezér, de új szakértőket alkalmaznának a pénzügyek és a marketing intézésére, valamint az internet lehetőségeit is jobban ki kell használniuk. Létfontosságúnak tartja továbbá, hogy csökkentsék a versenyzéssel járó költségeket.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!