Vágólapra másolva!
A Malajziai Nagydíjon a hőség lesz a kulcsszó, és nagyon úgy tűnik, hogy a Ferrari ráérzett a ritmusra: az etap elején egy hajszállal lassabbak a Mercedesnél, cserébe viszont sokkal kevésbé koptatják a gumikat.

„Tényleg őrület, hogy milyen körülmények vannak odakint. Iszonyatos a forróság" – állapította meg a Malajziai Nagydíj pénteki edzésnapjának végén Nico Rosberg, és nyugodtak lehetünk afelől, hogy nem túlzott. Szepangban a trópusokon megszokott magas páratartalom mellett „csak" 32-34 fokos volt a levegő, az aszfalt viszont közel 60 fokig melegedett, és úgy sugározta vissza a hőt, hogy az autók padlólemezén át szinte megsütötte a versenyzők fenekét. Rosberg mulatságos, de kreatív módszerrel védekezett a szemébe csöpögő izzadság ellen: egy intimbetétet ragasztott a homlokára...

Bár a FOM adatai 60 fokos aszfaltot mutattak a helyi idő szerint délután 2-kor kezdődő második szabadedzés elején, a Pirelli szerint ennyire nem durvult el a helyzet. Ők egy kicsit kevesebbet, 56 fokot mértek, ami azt jelenti, hogy a pálya egyetlen fokkal hűvösebb volt, mint a tavalyi Brazil Nagydíj hétvégéjén. A gumik szempontjából ez nem lényeges különbség; így vagy úgy, de az időjárás szinte biztosan döntő szerepet fog játszani a versenyen, mert a forróságon legfeljebb egy kiadós zuhé enyhíthet, és arra Kuala Lumpurban mindig van esély.

A Pirellinél azt mondják, „ilyen nehéz körülmények között ezen a pályán, ahol nagy energiájú kanyarok vannak, és a leszorítóerő is jelentős terhelést ró a gumikra, a kopás és az elhasználódás óhatatlanul gyors, ráadásul a futófelület túlmelegedése miatt kicsi a tapadás." Habár pénteken hólyagosodást még nem tapasztaltak emiatt, a versenyen akár attól is tartani kell majd.

Mindez azt jelenti, hogy „ha vasárnap így marad, valószínűleg három kerékcserére lesz szükség, ami talán nem is lenne baj a mostanában túl általánossá vált egykiállásos versenyek után" – állítja a Pirelli sportprogramjának főnöke, Paul Hembery. A potenciálisan több kiállás több stratégiai variációt rejt, vagyis fordulatosabb küzdelmet ígér – erre a melbourne-i unalom emlékét feledtetendő szükség is lenne.

Lesben áll a Ferrari

Egyelőre az összes jel arra utal, hogy a Mercedes közvetlen üldözője ismét a Ferrari lesz. A délelőtti és a délutáni edzésen egyaránt Kimi Räikkönen végzett a 2. helyen, aki viszonylag közel tudott maradni Hamiltonhoz: csak 0,373 másodperccel volt lassabb nála. Ráadásul a Ferrari egykörös tempója ennél még jobb lehet, mert mindkét versenyzőjüknek meg kellett szakítana, aztán később, a kicsit már használt gumikon újra kellett kezdenie az időmérő-szimulációját Roberto Merhi kicsúszása miatt.

Ez különösen Sebastian Vettelt érintette rosszul, aki közvetlenül a piros zászló meglengetése előtt sokkal jobb részidőket ért el a pálya első két szektorában, mint Räikkönen, a második próbálkozása során viszont megpördült – ironikus módon ugyanott, ahol Merhi –, így a kemény gumikon futott körével maradt 7. a tabellán. Utóbb köntörfalazás nélkül elismerte, hogy egyszerűen túlvállalta magát. „Erre nem vagyok büszke, de ha valamikor érdemes feszegetni a határokat, az éppen ez a nap" – vélte, és ebben lehet is valami.

Pillanatnyilag Räikkönen tűnik a legesélyesebbnek rá, hogy megszorongassa a Mercedeseket Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Az nem valószínű, hogy a Ferrari az időmérőn megszorongathatja a Mercedest. Nico Rosberg ugyanis elrontotta a leggyorsabbnak ígérkező körét, és csak pár századot javított a közepes gumikon, holott 0,8-1,0 másodperc a valós különbség a kétféle keverék között. Lewis Hamilton pedig úgy állította be a nap 1:39.790-es legjobbját, hogy a telemetria hiánya és egy motorhiba miatt összesen csak 20 kört tett meg – szemben a csapattársa 46 körével –, ráadásul idő hiányában végig a melbourne-i alapbeállításokkal ment.

A Ferrari hátránya egy körben inkább 8-9 tizedmásodperc lehet, bár a második rajtsort így is kényelmesen el kell hódítaniuk, ha nem követnek el olyan bakikat, mint a melbourne-i időmérőn. A versenyen viszont sokkal jobban áll a szénájuk: a hosszabb etapokon ismét erősebbek, mint a rövidebbeken.

Amikor a délutáni szabadedzés végén mindannyian a futamra gyakoroltak, Hamilton, Räikkönen és Rosberg tempója az etap elején nagyon hasonló volt egymáshoz. Az első 5 értékelhető kört figyelembe véve így alakultak a köridő-átlagok:

Az első 5 kör átlaga
A közepes gumikon

Hamilton 1:44.942
Räikkönen 1:44.963
Rosberg 1:45.038
Massa 1:45.399
Maldonado 1:46.103
Verstappen 1:46.125
Ericsson 1:46.702
Bottas 1:47.405
Button 1:47.865
Alonso 1:48.547

Räikkönen tehát mindössze 2 századmásodperccel maradt el Hamiltontól, mégpedig úgy, hogy 3 körrel tovább tartózkodott a pályán. Massa, aki vele egyforma, 9 kör hosszúságú etapot tett meg, bő 4 tizeddel lassabb volt a finnél. A Ferrari szempontjából azonban nem is ez az igazán biztató, hanem a gumikopás, illetve annak relatív hiánya: Räikkönen a 4. körében már gyorsabb volt Rosbergnél, és jól látható, hogy mennyivel kevésbé meredeken emelkedik a köridő-grafikonja. Még a 9. körét is 1:45.424 alatt teljesítette, holott Massa már az 5-ödikben visszalassult erre a szintre.

Pár versenyző köridejei a délutáni hosszú etapján (X: kör, Y: köridő). Räikkönen zöld görbéje látványosan elválik a többiekétől Forrás: Farkas Péter (Origo)

Mivel a Malajziai Nagydíjon a már említett okokból bizonyosan döntő tényező lesz a gumik menedzselése, a Ferrari bizakodhat. Vettel a kemény keveréken tette meg a hosszabb etapját, és érdekes módon szinte teljesen hasonló ütemben romlott a tempója, mint Räikkönené a közepes Pirelliken, pedig az utóbbiaknak elvileg tartósabbnak kellene lenniük. Ha a Ferrari vasárnap stratégiai előnyt tud kovácsolni abból, hogy kíméletesen bánik a gumikkal, a Mercedes számára a legkisebb botlás is végzetes lehet. És egyelőre Räikkönen tűnik esélyesebbnek az Ezüstnyilak ellen, bár Vettel nyers tempójáról eddig nem alkothattunk képet.

Vettel és Räikkönen köridejei a kemény illetve közepes gumikon teljesített hosszú etapjaik során (X: kör, Y: köridő). Meglepően hasonló ütemben lassultak Forrás: Farkas Péter (Origo)

James Allison, a Ferrari technikai igazgatója óvatosan csak annyit mondott, hogy „viszonylag elégedett" a pénteki időeredményeikkel, és úgy vélte, Melbourne-ben a valóságosnál nagyobbnak tűnt a hátrányuk a Mercedeshez képest. „Az időmérőn szerintem kicsit a Williams elé kellett volna kerülnünk, a versenyen pedig 15-20 másodperccel tovább kellett volna jutnunk" – mondta. „Örülnék, ha most zökkenőmentes időmérőnk lenne, és kiderülne, mire vagyunk képesek."

A Williams ugyan péntekenként szeret rejtőzködni, azonban még ezt figyelembe véve is valószínűtlen, hogy elkaphatják a Ferrarit. Felipe Massa az egyébként a grafikonján is jól látható gyors gumikopásra panaszkodott, és az sem biztos, hogy Valtteri Bottas a Melbourne-ben szerzett porckorong-sérülésével száz százalékos lesz; habár ő azt állította, az új üléspozíciója ellenére a hosszú etapokon is képes volt a maximális erővel taposni a fékpedált, egy 56 körös verseny mégiscsak más műfaj.

Visszavág-e Rosberg Hamiltonnak?

Vajon melyik Mercedesre jelent nagyobb veszélyt a Ferrari? Az ausztráliai vereség után Rosbergnek égető szükség lenne rá, hogy mihamarabb megállítsa Hamilton menetelését, a pénteki teljesítménye azonban nem tűnt igazán meggyőzőnek. Délután egy olyan csapattárstól kapott ki, akit egész nap technikai problémák gyötörtek, és akinek emiatt a beállításokkal sem volt ideje foglalkozni, ráadásul Rosberg a hosszú etapjában is lassabbnak bizonyult nála.

A Mercedesnek most nem a Williamstől kell a leginkább tartania - katt a galériához! Forrás: AFP/Greg Baker

Ugyanakkor már többször láttunk rá példát – például éppen két héttel ezelőtt, Melbourne-ben –, hogy a Mercedesnek az a versenyzője, aki pénteken nyűglődik, másnap visszavág, és egészen vasárnap délutánig tartó fölényre tesz szert. Rosbergnek most is így kellene tennie, mégpedig azon a pályán, ahol egy évvel ezelőtt rendesen kikapott Hamiltontól.

Aki egyébként maga is némi csodálkozással jegyezte meg, hogy „a Ferrarik nagyszerűnek tűnnek, de tényleg." A Mercedesnek ezúttal talán azon is érdemes lenne elgondolkodnia, hogy a hagyományos filozófiával szakítva kisebb leszorítóerőre állítja be az autóját. A második szabadedzésen a végsebességük szokás szerint elmaradt a Ferrariétól mintegy 5 km/ó-val, és ez támadhatóvá teheti őket, különösen a rajt után, ha nem tudnak időben DRS-távolságon kívül kerülni.

Kire érdemes még figyelni?

A Red Bullról nem sokat tudunk azon túl, hogy visszatértek egy kevésbé agresszív, a teszteken használt motorbeállításhoz, amitől a versenyzőik finomabban szabályozhatónak érezték a gázpedált. Daniel Ricciardo ennek ellenére is hajtásproblémával küzdött, Danyiil Kvjat autójában pedig feltehetően a váltó rakoncátlankodott, ezért a potenciáljukra nem derült fény. Kvjat délutáni 4. helye akár biztató is lehet, de az üzemanyagszinteket nem ismerjük. A Red Bullnak résen kell lennie, mert a Toro Rosso éppolyan erősnek tűnik, mint Ausztráliában volt, habár a Sauber a jelek szerint kicsit halványabban teljesít.

Alonso szerint rengeteget javult a McLaren - katt a galériához! Forrás: McLaren

Az egyik csapat, amely érezhetően nagyot lépett előre, az a McLaren. A Mercedeshez mért 2,7 másodperces hátrányuk még mindig sok, viszont ha úgy vesszük, a Force Indiától csak 3, a Lotustól pedig 7 tizeddel maradtak le, és Jenson Buttont már Melbourne-ben sem volt könnyű megelőzni. Ő bízik benne, hogy vasárnap akár igazi harcot is vívhat majd valakivel, de ennél is beszédesebb, hogy Alonso – aki február 22-én vezette utoljára a McLarent – látványos fejlődésről számolt be. „Az autó kiszámíthatóan viselkedik, és könnyen vezethető, ezért megadja a kellő önbizalmat a határok feszegetéséhez" – mondta. „A fékrendszer következetességével akadt pár gondunk ma, ezeket azonban holnapra biztos orvosolni tudjuk. Nagyon élveztem ezt a napot."

Ami pedig a közönséget illeti, egy dolgot biztosan élvezni fog: Malajziában végre egy tisztességes összetételű, teljes értékű mezőny sorakozik majd fel a rajtrácsra, amely így nem lesz olyan lehangolóan foghíjas, mint Ausztráliában volt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!