Vágólapra másolva!
A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szerint az istállók felkészülését hátráltatja, hogy az összes előszezoni teszt hűvös időben zajlik. A tavalyi bahreini teszt hasznosabb volt, de annak is voltak hátrányai.

Az idei Forma-1-es előszezonban három, egyenként négynapos hivatalos tesztet rendeznek, melyeknek két spanyol pálya - Jerez és Barcelona – ad otthont. Noha Spanyolországra télen is az enyhe időjárás a jellemző, az elmúlt években gyakran lehetett olyan véleményeket hallani, hogy a februári alacsonyabb hőmérsékletek nem igazán alkalmasak a tesztelésre. Most a Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szólalt fel az európai tesztek ellen, szerinte melegebb éghajlaton sokkal eredményesebben lehetne gyakorolni.

A téli teszteket a költséghatékonyság miatt rendezik európai pályákon, de Tost szerint mindenkinek megérné elutazni egy melegebb helyszínre. „Rendkívül nehéz megbecsülni a saját teljesítményünket, vagy a többiekét, hiszen nagyon alacsony a pálya és a levegő hőmérséklete" – nyilatkozta. „A versenyeken sokkal melegebb időre lehet számítani, ezért a gumikkal is teljesen máshogy kell majd bánni."

Tost szerint a tavalyi, Bahreinben rendezett téli teszt „sokkal hasznosabb volt", és akkor is megérné odautazni, ha ez alaposan megnövelné a költségeket. „Enélkül számos területen nem kapunk hasznos visszajelzéseket, és kevésbé tudunk felkészülni az idényre" – magyarázta.

A Toro Rosso főnöke szerint a bahreini teszt hasznosabb volt Forrás: AFP

Előnyei is vannak az európai teszteknek

A Williams vezető tesztmérnöke, Rod Nelson elismerte, hogy az alacsony hőmérsékletek megnehezítik a csapatok dolgát, de szerinte így is hasznos munkát végezhetnek. "A felhőtlen éjszakák utáni hideg reggeleken valóban felmerülnek olyan problémák, amelyekkel a nagydíjakon nem szembesülünk, bár néha Spában és Silverstone-ban előfordul" – mondta. „Ilyenkor máshogy kell beállítanunk az autónkat, és reggel, amíg hideg van, talán csak aerodinamikai teszteket végzünk."

Nelson szerint ez sem jelent különösebb időkiesést, hiszen a szezon előtt amúgy is sok aerodinamikai tesztet végeznének. Úgy véli, egyébként sincs tökéletes megoldás, mert Bahreinben az erős szelek és a homok nehezítette meg a dolgukat. „Bahreinben valóban eredményes tesztet teljesítettünk – ha éjszaka nem volt homokvihar, reggel egyből rátérhettünk a kasztni tesztelésére" – mondta. „De nagyon szeles idő volt, és mivel az öböl közepén található a pálya, könnyen homok kerül az aszfaltra. A levegő is nagyon száraz, ami hatással van a motorokra."

A mérnök rámutatott, hogy ha Bahreinben derül fény egy problémára, arra sokkal nehezebb reagálni, „hiszen nem másfél, hanem 7 és fél órányi repülőútra vagyunk a gyárunktól". Mivel a tesztelés költségei is sokkal magasabbak egy másik kontinensen, úgy véli, nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az Európán kívüli helyszínek hasznosabbak lennének.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!