Vágólapra másolva!
Azért kezdhetik új motorral a szezont, hogy a riválisuk kevesebbet fejleszthessen a szezon folyamán. A Honda nem elégedett.

Kevesebb, mint két hónappal a szezon kezdete előtt még mindig bizonytalanság van az F1-es motorfejlesztések körül. Bár az elmúlt napok során a Honda kiharcolta az FIA-nál, hogy a tavaly is résztvevő három gyártóhoz, a Mercedeshez, a Ferrarihoz és a Renault-hoz hasonlóan ők is fejleszthessék az erőforrásukat az idénynyitó után, a japán vállalat mégsem maradéktalanul elégedett a szabályozással.

Ennek oka, hogy az FIA a másik három gyártónál a melbourne-i verseny idején még megmaradt fejlesztési zsetonok átlagát biztosítja a Honda számára. A három, at F1-ben már eddig is érdekelt gyártó egyenként összesen 32 zsetonnal kezdte az évet, ennyi áll rendelkezésükre, hogy az első futam előtt vagy után változtassanak az erőforrásaikon.

A „nyugodt" Mercedes taktikázhat

A Ferrari által talált kiskapu értelmében ezt a 32 zsetont nem kötelező elhasználni a szezon első versenyéig, amennyiben viszont a gyártók későbbre ütemezik a fejlesztéseik bevezetését, több zseton marad meg az idény közbenre, így a Honda rendelkezésére álló zsetonok száma is növekedni fog.

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ez az elsődleges oka annak, hogy a Mercedes – amely a szóvivőjük szerint „nyugodt" a jelenlegi szabályok kapcsán – már a szezon első futamán beveti a 2015-ös erőforrását, és csupán 6 zsetont tart meg a szezon közbeni fejlesztésekre. A lap tudósítója, Michael Schmidt szerint a Renault 7, a Ferrari pedig 12 zsetont hagyhat meg, így a Honda számára összesen 8 zseton maradhatna február 28. utánra.

A Mercedes kijátszhatja a zsetonjait a Honda ellen Forrás: AFP

E szerint a Honda tényleg javíthatna az erőforrásán az eredeti homologizációs határidő után is, de a spanyol AS napilap úgy tudja, a McLaren partnerénél nincsenek elragadtatva a helyzettől. „További állásfoglalásokat kérnek" – írta a lap. „Azt szeretnék elérni, hogy úgy kezeljék őket, ahogy a többieket is, és legyen 32 fejlesztésre fordítható zsetonjuk."

Nem valószínű, hogy az ellenfelek és az FIA hajlana erre a változatra, mert míg a spportban tavaly is résztvevő gyártók számára limitált a 2015-ös szezon végéig elhasználható zsetonok száma, addig a Honda február végéig korlátlanul fejlesztheti az erőforrását, csupán ezután kell alkalmazkodnia a még mindig formálódó szabályozáshoz.

„A Honda szombat este értesült a hivatalos hírről, és többé-kevésbé értjük az FIA felvilágosítását, de egyelőre nem tudjuk kommentálni" – mondta a japán gyár szóvivője.

A Red Bull tájékozódik

Noha közvetlenül nem érintett ebben, a Red Bull számára is kiemelten fontos a motorok kérdése, mivel az előző szezon derekától kezdve gyakorlatilag a Milton Keynes-i alakulat a Renault gyári csapata, amely tavaly jelentős lemaradással, és folyamatos műszaki hibákkal kezdte az új korszakot.

A tavalyi szezont a második helyen, három győzelemmel záró istálló múlt heti közleménye szerint lehetőségként tekintenek a szabályra, hogy közelebb kerüljenek „a tempót diktáló alakulathoz", de a csapat háttérbe lépő technikai igazgatója, Adrian Newey elismerte, hogy egyelőre ők is csak értelmezik, hogy mit hozhat számukra a szabályozás.

„Még mindig vizsgáljuk a lehetőségeket" – mondta Newey a Sky Sports-nak. „Elég késői változásról van szó, még mindig azt próbáljuk kitalálni a Renault-val, hogy miként hozhatjuk ki a legtöbbet. Ez még nem teljesen világos. A Renault-nak még mindig van elvégzendő feladata a próbapadon, és amint ez véget ér, meghozzuk a döntést" – utalt a fejlesztések bevetésének ütemére.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!