Engedélyezték az F1-es motorok szezon közbeni fejlesztését

Forma-1, USA Nagydíj, Mercedes, Williams
AUSTIN, TX - NOVEMBER 02: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP leads Valtteri Bottas of Finland and Williams and Felipe Massa of Brazil and Williams during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on November 2, 2014 in Austin, United States. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) eredetileg nem akarta, de végül jóváhagyta ezt, elismerve a hiányosságot a szabályok megfogalmazásában. A Honda azonban nem élhet a lehetőséggel, a japánoknak február végéig homologizáltatniuk kell az idei specifikációt.

Hónapok óta tartó huzavonának vetett véget a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azzal, hogy a karácsonyi időszakban egy, a csapatoknak küldött feljegyzésben bejelentette: a motorgyártók idén tetszőleges ütemezésben felhasználhatják a rendelkezésükre álló 32 fejlesztési zsetont, és nem muszáj február 28-ig homologizáltatniuk a 2015-ös erőforrásokat.

Az FIA-nak ez eredetileg nem állt szándékában, mivel ragaszkodott ahhoz, hogy szezon közben továbbra is kizárólag a megbízhatóság és a biztonság javítása, illetve a költségek csökkentése céljából lehessen hozzányúlni a motorokhoz.

Úgy vélték, magától értetődő, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is február 28-ig véglegesíteni kell a szezon során használni kívánt erőforrások specifikációját, ám a Ferrari novemberben rámutatott, hogy ez nincs pontosan rögzítve a szabályokban, amit több megbeszélés után az FIA is elismert, így 2015-ben nem határoztak meg konkrét dátumot a homologizációra, vagyis egész évre engedélyezték a fejlesztéseket.

Év közben is folytatódhat a motorfejlesztési verseny Forrás: AFP/Mark Thompson

A 2020-ig végrehajtható módosítások lehetőségeiről a Technikai Szabályzat 4-es függeléke rendelkezik, ebből hiányzott az egyértelmű megfogalmazás a homologizációk éves dátumára vonatkozóan. (A "zseton" alapú kvótarendszerről itt olvashatnak bővebben.)

A Honda kakukktojás

A Ferrari és a Renault sokáig harcolt az idény közbeni motorfejlesztés lehetőségéért, hogy csökkenthessék lemaradásukat a Mercedesszel szemben - amely a költségek növekedésére hivatkozva ellenezte a törekvéseiket -, és a szabályokban lévő kiskaput kihasználva végül el is érték céljukat.

A Forma-1-be a 2015-ös szezontól visszatérő Honda azonban nem élhet ezzel a lehetőséggel, a McLarent ellátó gyártónak meg lesz kötve a keze. "Mivel az eddigi gyártóknak 2014. február 28-ig véglegesítenie kellett az erőforrások specifikációját, igazságosnak tűnik, hogy egy újonnan csatlakozó gyártótól is azt kérjük, hogy 2015. február 28-ig homologizáltassa az erőforrását" - írta Charlie Whiting a csapatoknak a feljegyzésben, amelyből az Autosport közölt részleteket.

A Honda remélte, hogy a riválisok problémáiból és ötleteiből tanulva profitálni fog a V6-os turbó 2015-re történő kifejlesztéséből, de ez kétélű fegyver, hiszen a japánoknak egy év lemaradást is pótolniuk kell. Pesszimistáknak mindenesetre nem nevezhetők, mert már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra a győzelmet tűzték ki célnak - annak ellenére, hogy első tesztjükön a McLarennel alig tudtak megtenni pár kört.

Nőni, vagy csökkenni fog a Mercedes előnye? Forrás: AFP/Nelson Almeida

Az idény közbeni motorfejlesztéstől a Ferrari és a Renault azt várja, hogy közelebb férkőzhet a Mercedeshez, de erre nincs garancia. "A februári homologizáció egyértelműen annak kedvezne, aki elöl van" - ismerte el Toto Wolff, a Mercedes gyári istállójának vezetője a Gazzetta dello Sportnak. "Ugyanakkor mi is képesek vagyunk fejleszteni."

Emiatt aggódnak is a vetélytársak: a Red Bullt irányító Christian Horner például attól tart, hogy a Mercedes fölénye nőni fog.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!