Vágólapra másolva!
A Forma-1 pénzügyi válságára reagálva Jean Todt, az FIA elnöke ismét megpróbálná kierőszakolni a csapatok által korábban elutasított költségplafont, és az F1-es hajtásláncok árát is maximalizálná. Kiderült, hogy az FIA is érintett a sportág bonyolult tulajdoni struktúrájában.

Először nyilatkozott a Forma-1 pénzügyi problémáival kapcsolatban Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke. Elmondta, hogy a héten esedékes genfi egyeztetéseken ismét előkerül a sportág költségcsökkentésének témája, és egy korábban már elvetett javaslatot próbál majd elfogadtatni az érdekeltekkel.

„Találkoztam a három leginkább szókimondó csapattal, és egyeztettünk a költségek csökkentésének lehetséges módjairól" – mondta Todt a Lotus, a Sauber és a Force India kapcsán. „Ugyanakkor én voltam az egyetlen, aki javasolta, hogy (kötelezően a csapatok által készítendő) alkatrészek listáját csökkentsük. Ezt senki más nem támogatta" – ismerte el.

„Beszéltünk a költségplafonról is. Nagyon sok pénzt fordítottunk konzultációra, hogy alaposan körüljárjuk a lehetőséget, de még a Lotus is leszavazta, pedig azt mondják, hogy az F1 túl sokba kerül. Mit tehetnénk ilyenkor?"

A mezőny megfogyatkozása miatt ismét napirendre került az anno Max Mosley által javasolt költségplafon Forrás: Red Bull

A nyilvánosságot általában kerülő francia szerint érdemes ismét megpróbálkozni a költségplafonnal, ezért változatlan formában javasolni fogja a bevezetését a csapatoknak, amelyek korábban már több alternatív megoldást, például a harmadik autókat, az ügyfélautókat és a „Super GP2" tervét is elvetették. Abban viszont szinte mindenki egyetért, hogy a jelenlegi erőforrások túl sokba kerülnek, ezért Todt ezen a téren is változást szeretne.

„A motorok átlagos ára 30 millió dollár, ami túl magas" – jelentette ki. „Körülbelül 18 millióról 30-ra emelkedett, ami túl sok, hiszen minden egyéb mellett külön is 70 százalékos növekedés. Küzdeni fogok a motorok árának leszorításáért, hogy a kis csapatok számára legyen egy megfizethető megoldás. Mindent meg fogok tenni ennek érdekében. Nem tudom garantálni, hogy sikerrel járok, de foglalkozni fogok a problémával" – ígérte Todt.

Az FIA is a tulajdonosi kör tagja

Az elmúlt hetek során a három még állva maradt kiscsapat, a Lotus, a Force India és a Sauber egyre nagyobb hangot adott az elégedetlenségének azzal kapcsolatban, hogy a működésüket a megnövekedett költségek miatt nem tudják stabilan finanszírozni, ráadásul a sport kereskedelmi bevételeiből is aránytalanul keveset kapnak.

A Force India csapatfőnök-helyettese odáig ment, hogy az Abu-dzabi Nagydíj előtt kartellezéssel vádolta meg az élcsapatokat és a FOM-ot, szerinte ugyanis a Forma-1 jelenlegi működése szembemehet különböző EU-s jogszabályokkal.

A Forbes számára készített elemzésében Christian Sylt rámutatott, hogy az FIA már most körülbelül 120 millió dollár értékű, 1,06%-os részesedéssel rendelkezik az F1 anyacégében, a Delta Tropcóban. Pedig ezt a szövetség eredetileg csak akkor kapta volna meg, ha az F1 tervezett tőzsdei kibocsátása megtörténik, ami a globális pénzügyi válság miatt egyelőre várat magára.

A fejlemény érdekes, mert az Európai Bizottság korábban aggályosnak tartotta, hogy az FIA kezében összpontosul az F1 kereskedelmi és szabályalkotási tevékenysége is, ezért a szövetség korábban 100 évre bérbe adta a sport kereskedelmi jogait Bernie Ecclestone üzleti érdekeltségeinek. A helyzet viszont formálisan felborul azáltal, hogy az FIA elenyésző tulajdonrészhez jut a Delta Tropcóban, s bár a szövetségnél nem gondolják, hogy ezzel vétenének a versenyjogi szabályok ellen, az Európai Bizottság egyik szóvivője elismerte, hogy „figyelemmel kísérik a piaci fejleményeket a sport szektorban, beleértve a motorsportokat is."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!