Vágólapra másolva!
Bernie Ecclestone és Christian Horner szerint is jót tenne a Forma-1-nek, ha megválnának a turbómotoroktól, a Honda és a Mercedes viszont nem örülne ennek. A Ferrari szerint muszáj olyan megoldást találni, ami mindenkinek jó.

A 2014-es idényre bevezetett turbómotorok nemcsak a közönség, hanem a Forma-1-es csapatok körében sem örvendenek általános népszerűségnek. Az 1,6 literes, V6-os turbók ugyan környezetkímélőbbek és gazdaságosabbak az elődjeiknél, de a kifejlesztésük rengeteg pénzbe került, ami sokak szerint hozzájárult több kiscsapat végveszélybe kerüléséhez. A Mercedes ráadásul jelentős előnyre tett szert az ellenfeleihez képest, akik a motorok befagyasztására vonatkozó szabályok miatt az idény közben fejleszteni sem tudják az erőforrásaikat.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner úgy véli, a kialakult helyzetre az lenne a legjobb megoldás, ha a Forma-1 visszatérne a 2013 végéig használt, V8-as szívómotorokhoz. Belátja azonban, hogy a turbómotorokba fektetett óriási összegek miatt kicsi az esély a váltásra.

„Senki nem szeret hátrafelé haladni, de néha el kell fogadnunk, hogy a reménytelen helyzetben reménytelennek tűnő megoldásokra van szükség" – nyilatkozta Horner. „Ha megnézzük az új hajtásláncok árát, vajon mennyire fenntartható a jelenlegi helyzet a csapatoknak, sőt a motorgyártóknak is?"

Horner szerint „rendkívül valószínűtlen", hogy a Forma-1 visszatér a V8-as motorokhoz, de „ésszerűen gondolkozva ez lenne a megoldás." „Néha fel kell tenni a kezünket, és be kell vallanunk, hogy hibáztunk" – mondta. „Nem csak arról van szó, hogy a hajtásláncok rengeteg pénzbe kerülnek. Még fejleszteni sem szabad őket, vagy csak nagyon kis lépésekben javulhatunk. Ezzel csak annyit érünk el, hogy befagyasztjuk a jelenlegi erőviszonyokat."

Egyetért vele Bernie Ecclestone is, aki szerint „muszáj megváltoztatni a szabályokat." „Megpróbálunk megszabadulni a V6-os motoroktól" – mondta. „Semmi hasznot nem hoznak, és nem is illenek a Forma-1-hez."

A Mercedes szerint nincs szükség a változtatásokra Forrás: AFP

A Mercedes inkább kiszállna

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko kritikával illette a Mercedest, amiért - a többi gyártóval ellentétben – nem egyeznek bele a motorbefagyasztásra vonatkozó szabály feloldásába. A csapatok többsége azt szeretné, ha a hajtásláncokat az idény közben is lehetne fejleszteni, hiszen így könnyebben ledolgoznák a hátrányukat a Mercedeshez képest. Horner figyelmeztetett, hogy ha a németek nem egyeznek bele ebbe, akkor 2016-ra megszavazhatják a teljes fejlesztési szabadságot, amelynek költségei több csapatot is romba dönthetnek.

„Minket öt éven keresztül próbáltak meg lelassítani különféle aerodinamikai korlátozásokkal" – mondta Marko az Auto Motor und Sportnak. „Mi csak annyit kérünk a Mercedestől, hogy egy kicsi esélyt adjanak a felzárkózásra."

A jelek szerint azonban a Mercedes nem tágít, a V8-as motorok visszahozataláról pedig hallani sem akarnak. „Ha ez megtörténik, a Mercedes kiszáll a Forma-1-ből" – jelentette ki a németek menedzsmentjében dolgozó Niki Lauda. Valószínűleg nem támogatná a régi erőforrások visszatérését a jövőre beszálló Honda sem, amely többször kifejtette, hogy elsősorban a környezetkímélőbb hibrid rendszerek miatt döntöttek a visszatérés mellett.

Kompromisszum kell

A Ferrari csapatfőnöke, Marco Mattiacci közben arra figyelmeztetett, hogy a Forma-1-nek muszáj olyan megoldásra jutnia a vitatott kérdésekben, amely mindenkinek megfelel. Elismerte azonban, hogy ezt rendkívül nehéz elérni, „hiszen egyes csapatok érdekei nem egyeznek a többiekével."

„Mi folyamatosan tárgyalunk, de van egy játékos, aki mindig megváltoztatja a terveket" – utalt a Mercedesre. „De nem hagyjuk abba a munkát – nem adjuk fel az elveinket, melyek szerint a folyamatos fejlődés és a versenyzés a Forma-1 alapjait képezi. Úgy tűnik, van valaki, aki nem ért ezzel egyet. Ugyanakkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy mindenki megpróbál közös nevezőre jutni. Olyan megoldásra kell jutnunk, amely mindenki számára igazságos."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!