Vágólapra másolva!
Szerinte a bokszutcából kilógatott tábla is bőven elég lenne, de a korlátozás sem fog sokat változtatni a helyzeten. Buttont zavarta volna, ha annyi vezetéstechnikai tanácsot kapott volna, mint a Mercedes pilótái.

A Forma-1-ből a tavalyi idény után távozó Mark Webber nem érti, miért csapnak ekkora felhajtást a csapatrádión megosztható üzenetek korlátozása körül. Az ausztrál egyetért azzal, hogy manapság túl sok információ hangzik el a rádión, de szerinte a FIA ezt a tiltással sem fogja tudni megakadályozni – a legegyszerűbb megoldás az lenne, ha egyszerűen kivennék a rádiót az autókból.

„Igazából egyáltalán nem lenne szükségünk rá, a bokszutca faláról kilógatott táblák tökéletesen megfelelnének" – mondta Webber aki idén az FIA hosszútávú világbajnokságában versenyez a Porschéval. A gyakori rádiózásért azonban nem a csapatokat hibáztatja.

„Óriási mennyiségű információ áll a rendelkezésükre, azért beszélnek ennyit a versenyzőkhöz. A legapróbb részletekben is a tökéletességre törekednek, ezért a pilótákat is tanácsokkal látják el. Tíz évvel ezelőtt egyszerűen nem állt a rendelkezésünkre ennyi információ" – mondta. „Manapság teljesen más a helyzet, és természetes, hogy minél több adatot próbálnak megosztani a versenyzőkkel is."

Vezetéstechnikai tanácsokat a Mercedesnél lehetett a leggyakrabban hallani Forrás: AFP

Webber szerint a 2015-től életbe lépő szigorúbb tiltás sem lesz nagy hatással a versenyzésre, mert a csapatok megtalálják majd a módját, hogy közöljék a pilótákkal a szükséges információkat. A jelenlegi vitának ezért szerinte csak reklámértéke van. „Csak azért korlátozták egy kicsit a rádióforgalmat, hogy az újságoknak legyen miről írniuk" – vélekedett. „Most a rádiózás a téma, a jövő héten jön majd valami más – az a lényeg, hogy beszéljenek róluk. A Forma-1-ben ez normális."

Túl messzire ment a Mercedes?

Jenson Button is azok közé tartozik, akik támogatják az üzenetek korlátozását, hiszen örülne, ha a versenyzők újra nagyobb szerephez jutnának a Forma-1-ben. A brit egyébként sem érti, egyes pilótáknak miért volt szükségük arra, hogy a mérnökeik vezetéstechnikai tanácsokat adjanak nekik a rádión keresztül. Ezt elsősorban a Mercedesnél lehetett megfigyelni, a hasonló típusú üzenetek viszont azonnali hatállyal a tiltólistára kerültek.

„Magyarországon például hallottam Nico Rosberg egyik rádióbeszélgetését" – mondta Button. „Ezt mondta a mérnökének az edzésen: 'Adjatok információkat, adjatok információkat!' A mérnök visszakérdezett: 'Miről? A forgalomról?' Nico pedig azt felelte, hogy a vezetésével kapcsolatban kér tanácsokat. Alig akartam elhinni! Engem személy szerint nagyon zavarna, ha folyamatosan a mérnökeim mondanák meg, hogyan vezessek."

Button szerint egyszerűen „nem volt természetes", ahogy a mérnökök a Mercedes versenyzőinek segítettek. „Megértem, hogy számos módszerrel próbálnak javítani a teljesítményükön. Ilyet viszont korábban soha nem láttam" – nyilatkozta. „Tudom, hogy ez csapatsport. De szerintem vannak dolgok, amikkel a mérnököknek kell foglalkozniuk, ahogy az aerodinamikai szakembereknek is megvan a saját munkájuk. Az autókat pedig a versenyzőknek kell vezetniük, és szerintem ehhez nincs szükségük tanácsokra."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!