Vágólapra másolva!
A távol-keleti városállamban is a Mercedes maradt az etalon, de a kiszámíthatatlan időjárás, a kétféle gumi közötti szélsőségesen nagy különbség, a várhatóan három bokszkiállás és a Safety Car szinte biztos felbukkanása teljesen összekeverheti a paklit. A Ferrari erősebbnek, a Williams gyengébbnek tűnik a megszokottnál.

„A szabadedzés után nehéz megítélni a tempónkat, mert akkor mindig ütőképesebbnek tűnünk a valóságosnál, alighanem az eltérő üzemanyagszintek miatt. Számítunk rá, hogy mások az időmérőre feljebb tekerik a motorjukat, és gyorsabbak lesznek nálunk" – mondta Fernando Alonso két héttel ezelőtt, Monzában, nyíltan elismerve azt, ami a megfigyelők számára régóta nyilvánvaló volt: a Ferrari más élcsapatokhoz, különösen az ellenkező végletet képviselő Williamshez képest „más filozófiával" szokott készülni a versenyekre a hétvége folyamán.

A Ferrari egyetlen körben erősnek tűnt - igaz, inkább Alonsóval, mint a képen látható Räikkönennel Forrás: Ferrari

Ezt mindenképpen érdemes észben tartani, amikor értelmezni próbáljuk a Szingapúri Nagydíj pénteki edzésnapján született eredményeket, főleg Alonso koraesti 1., illetve késő esti 2. helyét. A spanyol ász először 0,122 másodperccel Lewis Hamilton előtt végzett, és másodszor is csak 0,133-mal maradt le tőle, a Red Bullokat pedig mindkétszer meg tudta előzni, ami mindenképpen biztató a Ferrari számára. A fentiek fényében ugyanakkor egy csipetnyi sóval kell kezelni az eredményét.

A csapatok pénteki, hosszú etapokon elért teljesítménye rendszerint tisztább képet ad az erőviszonyokról, ám Szingapúrban még az is csalóka: a városi pálya állapota ugyanis folyamatosan változik, de más helyszínekkel ellentétben nem feltétlenül pozitív irányba, a mérnökök ezért mozgó célpontra lőnek, amikor az időmérőre és a versenyre ideális beállításokat igyekeznek megtalálni. Ráadásul az esti időpont miatt az aszfalt hőmérséklete más helyszínekkel ellentétben nem nő, hanem csökken az edzések illetve a verseny alatt, ami extra nehezítő tényezőt jelent.

A Mercedes fölénye nem meggyőző

A Mercedes pénteki formája azonban még mindezt számításba véve sem tűnt letaglózónak. Hamilton a második edzésen elégedetlen volt a balansszal, Nico Rosberg pedig Pastor Maldonado balesete miatt félbehagyta a leggyorsabb körét (melynek során abszolút legjobb részidőt futott az első szektorban), így a keményebb gumikon elért eredményével csak a 13. helyen végzett. De ez sem mentség: a hosszú etapjaik sem vetítették előre, hogy vasárnap tönkreverik a mezőnyt. Bár a szuperlágy Pirellikkel kétségkívül Hamilton érte el a legjobb átlagot, a dolog szépséghibája, hogy egy alig 6 körös etapon, amelyből ráadásul csak 4 volt értékelhető.

Átlagok a szuperlágy gumikon:
(Zárójelben az etap hossza/az értékelhető körök száma)

1. Hamilton 1:52.594 (6/4 kör)
2. Alonso 1:53.217 (9/7 kör)
3. Rosberg 1:53.333 (13/11 kör)
4. Ricciardo 1:53.440 (13/10 kör)
5. Pérez 1:53.542 (8/7 kör)
6. Magnussen 1:53.797 (8/7 kör)
7. Hülkenberg 1:54.478 (10/8 kör)
8. Bottas 1:55.789 (9/7 kör)

Ha közelebbről is szemügyre vesszük az adatokat, észrevehetjük, hogy igazán hosszú (13 körös) etapot csak Rosberg és Ricciardo tett meg a szuperlágy Pirelliken, és ők nem szakadtak el egymástól túlzottan. A Mercedes átlagos előnye mindössze egy tizedre rúgott a Red Bull-lal szemben, bár Ricciardo úgy vélte, a német csapatnak még több a tartalékja. „Nekünk is van valamennyi, de ahhoz valószínűleg nem elég, hogy egy szinte kerüljünk velük" – ismerte el.

Kusza grafikon a szuperlágy gumikon elért köridőkkel (X: kör, Y: köridő). Rosberg és Ricciardo tette meg sorozatban a legtöbb kört, az etap végén a Mercedes lassult kevésbé Forrás: Farkas Péter (Origo)

Rosberg és Ricciardo időeredményei a szélsőségesen lassú köröktől eltekintve figyelemreméltóan hasonlóak voltak. A Mercedes az etap vége felé, a 11. körtől kezdett előnybe kerülni, ami azt sugallja, hogy a W05 kíméletesen bánik a gumikkal. Ez természetesen mindenhol fontos tényező, ám Szingapúrban, ahol a hátsó kerekek nagy terhelésnek vannak kitéve a sok kigyorsítás miatt, különösen az lesz. „Az egy dolog, hogy valamelyik keveréken képesek vagyunk-e futni egyetlen gyors kört" – mutatott rá Ricciardo. „Ha viszont többet tudunk teljesíteni velük, azzal akár megspórolhatunk egy extra kerékcserét is a verseny során."

Kusza stratégiákra kell készülni

Ez annál is inkább igaz, hogy az egykiállásos, könnyen áttekinthető monzai futam után most az ellenkező végletre, három kiállásra kell készülniük a csapatoknak, amit tovább fog bonyolítani az eddig az összes Szingapúri Nagydíjon szerepet kapó Safety Car valószínű beküldése is. Tavaly a legtöbben megúszták két kerékcserével, de a Pirelli az idén a közepes helyett a lágy keveréket hozta el a szuperlágy mellé, és ez a cég sportprogramját irányító Paul Hembery szerint is döntő különbség. „A várakozásoknak megfelelően a hőfáradás fogja okozni a legnagyobb fejtörést, miközben a lágy és a szuperlágy gumik elhasználódása nem is tér el egymástól túlzottan" – jegyezte meg.

Hosszú etapok a lágy gumikon. Räikkönen köridejeinek romlása alátámasztja Hembery állítását, hogy a keményebb keverék sem sokkal tartósabb Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ami viszont eltér, az a tapadásuk: az esti szabadedzésen a versenyzők többsége 2,5-3,0 másodpercet javított, amikor a szuperlágy gumikkal megtette az időmérő-szimulációját. Ez rengeteg – a csapatoknál, de még a Pirellinél sem számítottak ekkora differenciára. „Úgy tűnik, az elsődleges (vagyis a keményebb, tehát a lágy) keverék nem működik igazán jól, mert borzasztóan nehéz működésre fogni" – árulta el Ricciardo, míg Kevin Magnussen némileg ellentmondott Hemberynek, amikor azt állította: „a mai etapjaink azt mutatták, hogy az opciós gumik nem muzsikálnak túl jól. Az elsődlegesek tovább tartanak, és kiegyensúlyozottabban viselkednek."

Ez persze csapatonként eltérő lehet, ami újabb csavart hozhat a vasárnapi stratégiákba. Hiába lassabb valaki egyetlen mért körben, ha tényleg sikerül a többségnél kevesebb kerékcserével végigmennie a versenyen, a kertek alatt előre lopakodhat. Ráadásul az óriási különbség azt jelenti, hogy valószínűleg az élcsapatok is kénytelenek lesznek már a Q1-től kezdve a szuperlágy keveréket használni, ezért nem tudnak takarékoskodni a gumikkal, pedig azokra a sok bokszkiállás miatt szükség lesz. Ha így marad, a többség a szuperlágyakat részesíti majd előnyben a versenyen is.

Erősnek tűnik a Force India

Erre szokás szerint a Force India tűnik a legjobb jelöltnek. Az ő versenyzőik közül is elsősorban Sergio Pérez, aki pénteken meggyőzőbb formában volt csapattársánál, Nico Hülkenbergnél: a keményebb Pirelliken ő érte el a legjobb átlagot, és a lágyabbakon is csupán 2 tizeddel maradt le Rosbergtől – jóllehet, egy 5 körrel rövidebb etap során. A Force India az istállók többségével ellentétben este azt az utat választotta, hogy mindkét pilótáját pályára küldte mindkét típusú gumival.

Átlagok a lágy gumikon:

1. Pérez 1:53.987 (9/5 kör)
2. Hülkenberg 1:54.780 (8/6 kör)
3. Räikkönen 1:55.134 (12/10 kör)
4. Massa 1:55.811 (9/7 kör)
5. Magnussen 1:55.885 (8/7 kör)

A Ferrari reményeit Alonso szuperlágy gumikon teljesített 1:53.217-es átlaga táplálja, amely 3 tizeddel jobb volt Pérez, és 1,2 másodperccel Hülkenberg hasonló hosszúságú etapon elért eredményénél. A lágyakon Räikkönen pariban volt Hülkenberggel, de kicsit elmaradt Péreztől, ezért minden azon múlik majd, hogy melyik csapat tud jobban alkalmazkodni a vasárnapi pályaviszonyokhoz. A McLarennek viszont rosszul áll a szénája: jelenleg mindössze egy ponttal előzik meg a Force Indiát a konstruktőri bajnokságban, és nem lenne meglepő, ha Szingapúrból már fordított sorrendben távoznának.

A Force India, különösen Pérez veszélyesnek tűnik. Nem lenne meglepő, ha megelőznék a McLarent a konstruktőri összetettben Forrás: Force India

A nagy kérdőjel a Williams. Ők péntekenként szeretnek bujkálni a magas üzemanyagszint mögött, de a hosszú etapokon rendszerint lelepleződnek. Most nem így van: nem elég, hogy az időmérő-szimuláció során 1,8 másodperccel elmaradtak a Mercedestől, a versenyre gyakorolva is szinte értékelhetetlen köridőket értek el. Várható volt, hogy a kacskaringós Szingapúrban nem lesznek annyira gyorsak, mint a motorerőt kiemelten díjazó Monzában, és szombatig még minden bizonnyal fejlődni fognak, de könnyen lehet, hogy a Williams dobogós sorozata vasárnap megszakad.

A Williams egyik fő problémája az volt, hogy a többieknél kevesebbet, csak 0,5 illetve 1,5 másodpercet javítottak a szuperlágy gumikon. „Nem hiszem, hogy a helyezéseink híven tükrözik a formánkat, de az autónk itt valóban nem olyan könnyen vezethető, mint az utóbbi időben volt" – ismerte el Valtteri Bottas.

Egyre több lehet a motorhiba

Ha mindez nem lenne elég, további bizonytalanságot jelent, hogy a versenyzők lassacskán kezdenek kifutni a hajtáslánc felhasználható fődarabjaiból, ezért a szezon végéhez közeledve egyre nő a váratlan motorhibák valószínűsége. Sebastian Vettel tudna mesélni erről, akinek az autójában az első szabadedzés leintése előtt váratlanul elromlott a Renault hajtáslánc, konkrétan a belsőégésű motor. „Hirtelen leesett az olajnyomás" – árulta el a cég sportprogramját irányító Rémi Taffin. „A motor még csak durván az élettartama felénél járt, úgyhogy alaposan meglepődtünk. Kár érte."

Az egyenlítői klímával járó meleg és a magas páratartalom komoly próbatételt jelent az autók számára, és akkor a versenyzőkről, akiknek körről körre a hívogató korlátokkal övezett szűk pályán kell egyensúlyozniuk, még nem is beszéltünk – lásd az edzést ismét a falnak csapódva végző Pastor Maldonadót... Mindez a már ismertetett tényezőkkel együtt az utóbbi időszak egyik legkaotikusabb versenyévé teheti a Szingapúri Nagydíjat, a szezon első igazi éjszakai futamát.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!