Vágólapra másolva!
Zsinórban hat európai verseny után a mezőny Szingapúr felé veszi az irányt, ahol az idény egyik legkeményebb és leghosszabb versenye vár rájuk a kivilágított utcákon. A lassú pályán a mostanában gyengébbnek mutatkozó csapatoknak is lehet keresnivalójuk, de senki sem tagadja, hogy itt is a Mercedes a favorit.

Mielőtt 2008 szeptemberében megrendezték a Forma-1 történetének első éjszakai versenyét Szingapúrban, komoly kétségek merültek fel az új ázsiai forduló népszerűségével kapcsolatban. A rajongók egy része idegenkedett az újabb Európán kívüli, Forma-1-es hagyományokkal nem rendelkező országban rendezett futamtól, és sokan a kivilágított pályát is felesleges fényűzésnek - egyesek pedig kifejezetten veszélyesnek - tartották. Az elmúlt hat évben azonban a Szingapúri Nagydíj a mezőny egyik kedvenc versenye lett, és a rajongók számára is egyre népszerűbb úticéllá kezd válni a villanyfényes városi utcákon megrendezett, kivételes hangulatú sportesemény.

Idén hetedszer rendeznek éjszakai versenyt Szingapúrban Forrás: AFP

"Ez egy nagyon különleges verseny" - nyilatkozta Jenson Button, aki vetélytársaihoz hasonlóan mindig izgatottan várja a szingapúri hétvégét. "A paddockban már akkor érezhető a zsongás, amikor csütörtök délután először besétálunk, és többé nem is múlik el. Végig érezni lehet a vibrálást, a feszültség és a várakozás érzése pedig egyre erősebb lesz, ahogy közeledik a vasárnapi futam. Én ezt nagyon élvezem."

Button újonc csapattársa, Kevin Magnussen elmondta, hogy egész évben a szingapúri futamra várt, hiszen - noha idén a Bahreini Nagydíjat is naplementében rendezték - először versenyezhet az éjszakában. "Ebben pályafutásom során még soha nem volt részem, ezért biztos különleges élmény lesz" - vélekedett. "Mivel reflektorfényben versenyzünk, úgy érezzük majd, mintha egy show részesei lennénk - szerintem ez a sportág egészét tekintve is hihetetlenül pozitív."

A szokatlan időpontban rendezett nagydíj persze számos tekintetben megnehezíti a csapatok és a versenyzők dolgát. A pénteki második szabadedzésnek helyi idő szerint este fél 11-kor, az időmérőnek pedig 10 órakor van vége, az adatok kiértékelése és a következő napra történő felkészülés pedig csak ezután kezdődik. A csapattagok ezért a kora reggeli órákban kerülnek ágyba, és délután kelnek fel. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy tudnak a legkönnyebben megbirkózni az éjszakai műszakkal, ha nem is próbálnak meg átállni az ázsiai időzónára, hanem az európai idő szerint zajlanak a napjaik.

A szingapúri pálya vonalvezetése Forrás: FIA

"Az a tény, hogy éjszaka kell versenyeznünk, igazából nem változtat a felkészülésünkön" - magyarázta Jean-Eric Vergne. "A látási viszonyok jók, sőt olyan erős a fény, hogy a sisakrostélyból is elég a közepes színezésűt használnunk. Én élvezem az éjszakai versenyzést, és szerintem klassz dolog reggel 5 órakor lefeküdni, délután kettőkor pedig felkelni. Egyszerűen a francia időzónában maradok."

Christian Horner szerint a Szingapúri Nagydíj sikerét jelzi, hogy néhány év alatt "nélkülözhetetlen" része lett a versenynaptárnak, amelyhez a látványosságon kívül a kiszámíthatatlan futamok is hozzájárultak. Az eddigi hat itteni versenyből kétségkívül az első a legemlékezetesebb, amikor Fernando Alonso a 15. helyről indulva tudott nyerni, miután csapattársa, Nelson Piquet szándékos balesete miatt a számára legkedvezőbb időpontban küldték a pályára a Safety Cart. A 2010-ben is diadalmaskodó spanyol Sebastian Vettellel és Lewis Hamiltonnal osztozik az itteni győzelmeken - a német az elmúlt három évben, a brit pedig 2009-ben nyert Szingapúrban. Az országban egyébként sokkal régebben, már az 1960-as években is rendeztek nagydíjakat, de nem a Forma-1-es világbajnokság keretei között.

Kőkemény erőpróba

Noha a villanyfényes utcai versenyt sokan egy show-műsorhoz hasonlítják, a pilóták számára óriási fizikai megterhelést jelent a 61 kör teljesítése. A levegő hőmérséklete éjszaka is ritkán esik 30 fok alá, a páratartalom rendkívül magas, és a pálya jellege folyamatos koncentrációt követel a versenyzőktől. A szingapúri utcák ugyan szélesebbek, mint Monacóban, de sok kanyarban itt is csak centiméterek választják el a versenyzőket a korlátoktól, és a rövid egyenesekben nincs sok idejük a pihenésre. Az aszfalt ráadásul nagyon egyenetlen, ami további nehézségeket jelent.

A szingapúri kétségkívül az egyik leglátványosabb F1-es pálya Forrás: AFP

"A pálya tele van bukkanókkal, folyamatosan rázkódunk az ülésben" - mondta Vettel. "Élvezetes pályáról van szó, de nagy kihívás elé állít minket. A határ közelében kell vezetnünk, és gyakran arra is szükség van, hogy kockáztassunk, hiszen csak így tudjuk teljes mértékben kihasználni az autónk hatékonyságát. A legnagyobb nehézséget a hőség és a kanyarok száma jelenti - a sikánok is nehezek, lélegzethez is alig jutunk."

A szingapúri pálya a 23 kanyarjával rekordtartó a Forma-1 jelenlegi helyszínei között. Mivel az 5065 méter hosszú aszfaltcsík Monaco után az idény második leglassabb pályája - tíz olyan kanyarja van, amelyet első vagy második sebességi fokozatban kell bevenni -, a versenyek minden évben megközelítik a kétórás időlimitet, ami nyilvánvalóan még jobban kifárasztja a versenyzőket. Az eddigi legrövidebb, 2009-es verseny is 1 óra 56 percig tartott, tavaly pedig mindössze 47 másodpercen múlt, hogy két órán belül sikerült meglengetni a kockás zászlót. A csapatok adatai szerint nemegyszer előfordult, hogy a pilóták háromliternyi vizet izzadtak ki magukból a hosszú verseny alatt.

Nincs ideális beállítás

A mindössze 170 km/ó-s átlagsebességgel teljesített pálya tehát teljesen más kihívások elé állítja a versenyzőket és a mérnököket, mint az előző két nagydíj helyszíne, Spa és Monza. Csak a kör 45 százaléka padlógázos, ezért itt sokkal kevésbé számít a motorerő, mint az egyenesekkel tűzdelt gyors pályákon. "Inkább az a fontos, hogy megfelelő legyen a mechanikai tapadás, hiszen sok a szűk kanyar. A nagy leszorítóerő mellett a jó stabilitás is létfontosságú lesz a magas rázókövek és a bukkanók miatt" - magyarázta Adrian Sutil, aki bízik benne, hogy a különleges tulajdonságokkal bíró pályán a Sauber végre megszerezheti idei első pontjait.

A fékek állapota természetesen döntő fontosságú lehet. A legkeményebb "fékezési esemény" a 7-es kanyarnál van, ahol az autók kb. 311 km/ó-ról mindössze 108 méter - időben kereken 2 másodperc - alatt 109 km/ó-ra lassulnak, azaz 202 km/ó-t veszítenek a sebességükből, és a hosszanti terhelés maximuma a 4,98 G-t is eléri. A pilótáknak az egyenes végén 119 kg-nak megfelelő erővel kell a bal oldali pedálba taposniuk.

A lassú kanyarokat követő gyorsabb szakaszok miatt emellett a kigyorsítások is előtérbe kerülnek. A helyes beállításokat minden évben nagyon nehéz eltalálni, mert - bár a pálya állapota folyamatosan változik - nem tapasztalható folyamatos javulás, mint az épített pályák esetében. "Egy hagyományos pályán fokozatosan nő a tapadás, ahogy előrehaladunk a hétvége során, de itt ez nem mondható el" - mutatott rá Rob Smedley, a Williams teljesítményért felelős mérnöke. "A kerekek ezért gyakran kipörögnek, és ettől túlkormányzottá válnak az autók, ami a balanszot is befolyásolja."

Az előző három Szingapúri Nagydíjat Vettel nyerte Forrás: AFP

"Fontos, hogy a pénteki edzéseken ne hajkurásszuk mindenáron a megfelelő beállításokat. A pálya úgyis változni fog - csak türelmesnek kell lennünk, és nem szabad folyamatosan módosításokat végeznünk az autónkon" - nyilatkozta Daniel Ricciardo. "Ez olyan lenne, mintha egy mozgó célpontot próbálnánk eltalálni. Ezen a versenyen soha nem leszünk elégedettek a beállításokkal, függetlenül attól, hogy mennyi időt fordítottunk a felkészülésre."

Más utcai pályákhoz hasonlóan Szingapúrban is nehéz előzni, de Button szerint a két DRS-zónának és az idei autók jellegzetességeinek köszönhetően izgalmas küzdelemre lehet kilátás. "Szerintem a monzai verseny megmutatta, hogy működőképes ez a formula, hiszen fantasztikusan szoros csatákat vívtunk. Remélem, ez Szingapúrban is folytatódik majd, bár tudom, hogy nem ez a legalkalmasabb pálya a versenyzésre. Az új szabályok viszont javítottak a helyzeten, ezért kíváncsian várom, mire megyünk ezekkel az autókkal Szingapúrban" - mondta a brit.

Visszatérnek a szuperlágy gumik

A Pirelli a tavalyi évhez képest változtatott a gumiválasztásán, a közepes keverék mellett a szuperlágyak jutnak szerephez a korábban is használt lágy abroncsok mellett. Mivel az idei gumik tartósabbak, a Pirelli szerint az egyenetlen aszfalt és a keményebb fékezések sem okoznak majd problémát.

"Azért választottuk a két leglágyabb keveréket, mert gyorsan felmelegszenek, és nagy mechanikai tapadást biztosítanak - ezek elengedhetetlen tényezők egy utcai pályán" - magyarázta Paul Hembery, az olasz gyártó sportigazgatója. "Egy fokkal lágyabbak a gumik, mint tavaly, ezért biztosan láthatunk majd érdekes stratégiai döntéseket - mindenki megpróbálja majd a maximumot kihozni a gyors abroncsokból."

Vettel két kiállással nyerte meg a tavalyi versenyt, ez idén is népszerű taktikai választásnak bizonyulhat. Hembery azonban rámutatott, hogy a Safety Car gyakori megjelenése miatt itt a szokásosnál is rugalmasabbnak kell lenni a stratégiák kidolgozásánál. Az eddigi hat verseny mindegyikén a pályára kellett küldeni a biztonsági autót, amely a viszonylag tapasztalatlan sportbírók miatt gyakran különösen hosszú ideig köröz a mezőny előtt.

Noha Szingapúrban szinte minden nap esik az eső, erre rendszerint a délutáni órákban kerül sor, ezért még egyszer sem kellett vizes pályán körözniük a versenyzőknek. Az idén sem feltétlenül fog kelleni, bár a jelenlegi prognózis a pénteki edzésnapra szinte végig csapadékos időt ígér.

Felügyelt rádiózás

Az amúgy is nehéz hétvégén újabb kihívást jelent majd, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Szingapúri Nagydíjtól kezdve erősen korlátozza a csapatok és pilóták közötti rádióforgalmat. A szigorítás lényege, hogy ismét a versenyzői képességek kerüljenek előtérbe, és a mérnökök ne irányíthassák a bokszutcából a pilóták minden mozdulatát. Ennek érdekében betiltották azokat a rádióüzeneteket, amelyek a versenyzők teljesítményét segítették, és ezek az információk kódolva vagy a bokszutca faláról kilógatott pitboardra írva sem jelenhetnek meg.

A Szingapúri Nagydíj programja

Péntek:
12.00-13.30 - 1. szabadedzés
15.30-17.00 - 2. szabadedzés

Szombat:
12.00-13.00 - 3. szabadedzés
15.00-16.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



"A szingapúri versenyt normális körülmények között is nehéz az irányításunk alatt tartanunk, a rádióforgalom korlátozása pedig tovább nehezíti a helyzetünket. Mindenképpen érdekes lesz látni, melyik csapat hogyan boldogul ezzel" - nyilatkozta a McLaren sportigazgatója, Eric Boullier. A Mercedest irányító Toto Wolff szerint elkerülhetetlen, hogy a hétvégén vitatott eseteket okozzon a tiltás, hiszen egyelőre maguk a csapatok sem tudják pontosan, meddig mehetnek el a pilótákkal való kommunikációban.

A Mercedes egyébként a monzai kettős győzelem után magabiztosan készül a szingapúri futamra, annak ellenére is, hogy a hajtásláncuk erejét itt kevésbé kamatoztathatják. "Természetesen az a célunk, hogy a hátralévő hat versenyen is a monzaihoz hasonló eredményt érjünk el" - jelentette ki Wolff, aki ismét szoros csatát vár a két versenyzője között. Olaszországban Hamilton 7 ponttal csökkenteni tudta a hátrányát Nico Rosberggel szemben, de a német 22 pontos előnye még mindig jelentős. "A monzai siker tovább növelte az önbizalmamat, és nem is lehet más célom, mint a győzelem, ha bajnok akarok lenni" - nyilatkozta Hamilton. "Szeretem ezt a pályát, a múltban is jól szerepeltem rajta. Persze Nico is mindent megtesz majd a sikerért - remélem, megint tiszta versenyt vívhatunk."

Rosberg Monzában több súlyos vezetési hibát is elkövetett, az egyik miatt a győzelmet is elveszítette. Paddy Lowe szerint Szingapúrban még nagyobb az esély arra, hogy hibáznak a versenyzők, ezért a nyilvánvaló tempófölény ellenére sem bízhatják el magukat. A legfőbb riválisaik mindenesetre arra készülnek, hogy itt is csak a németek bakijai esetén teremhet babér számukra. "Ezen a pályán mindig jól szerepeltünk, de arra számítunk, hogy a Mercedes itt is hihetetlenül gyors lesz" - ismerte el a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner. "A nyári futamok többsége alapján szerintem a Williamsszel is számolnunk kell majd. Összességében viszont valóban közelebb kerülhetünk a legjobbak tempójához, mint Monzában."

A Safety Car gyakori vendég a szingapúri pályán Forrás: AFP

Bottas az előző hat futamon négyszer is felállhatott a dobogóra, de elismerte, hogy a szingapúri pálya papíron nem kedvez a Williamsnek. "A Brazil Nagydíj mellett ez a verseny okozhatja a legnagyobb nehézséget" - mondta. "De több olyan pályán is versenyzünk még, ahol jók lehetünk. A szezon későbbi szakaszában, például Szuzukában, Austinban és Abu-Dzabiban fejlesztéseket is bevetünk majd, ezért biztosan harcolhatok még a dobogóért."

A csapatok többsége Szingapúrban is előáll majd kisebb-nagyobb fejlesztésekkel, bár több istálló már inkább a 2015-ös modell tervezésére koncentrál. Többek között ezt szeretné kihasználni a két sereghajtó csapat, a Caterham és a Marussia, akiknek a szingapúri verseny lehet az utolsó esélyük arra, hogy egy kaotikusabb futam esetén pontot szerezzenek. "Ha Monacóban sikerült, akkor itt is sikerülhet" - bizakodott Jules Bianchi. A Caterham egyébként a korábbi híresztelésekkel ellentétben a Szingapúri Nagydíjon sem veti be élesben Roberto Merhit, az autókat ezúttal is Kamui Kobajasi és Marcus Ericsson vezethetik majd.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!