Vágólapra másolva!
Lehet, hogy a kevesebb üzemanyagnak, vagy annak köszönhetően, hogy kevesebb kört tett meg, de Daniel Ricciardo hosszú etapos átlaga - a kiugróan lassú köröket nem számítva - erősebb volt a lágy gumin, mint Lewis Hamiltoné vagy Nico Rosbergé.

Valószínűleg egész évben a Belga és az Olasz Nagydíjat várták a legjobban azok a versenyzők, akik Mercedes motorral hajtott autót vezetnek - és nem csupán amiatt, hogy két legendás helyszínen vezethetnek. Spában egy körnek mintegy 70 százalékában lehet nyomni a gázpedált, benne egy több mint két kilométer hosszú szakasszal, amely az 1-es számú fordulótól, a La Source-tól a Les Combes kombinációig tart, magába foglalva az Eau Rouge emelkedőjét.

Az itteni szektoridőkön könyörtelenül megmutatkozik a motorok ereje, és ahogy várni lehetett, a Mercedes ügyfeleit errefelé nem tudták leverni: délután a hat legjobb részidőt ilyen motorral vezető pilóták érték el.

Jenson Button volt a leggyorsabb az első szektorban Forrás: McLaren

Nem is csoda, hogy végül a Mercedes gyári csapatának két versenyzője végzett az élen a tabellán. A különbség hat tized volt közöttük, de ez annyiból csalóka, hogy leggyorsabb körében Nico Rosberg túl szélesen fordult az egyik kanyarban, vagyis Lewis Hamilton valós előnye azért nem ekkora.

Hamilton és Rosberg is szenvedett kicsit

A hosszú etapokon nyújtott teljesítményükön ezúttal nehéz kiigazodni. Ennek egyik oka, hogy Spában körülbelül negyedével tovább tart körbeérni, mint más versenypályákon, ezért a pilóták ugyanannyi kilométert kevesebb számú körrel tudnak megtenni, ami csökkenti a minta nagyságát. A legtöbb csapat meg sem próbálta a versenyzőit hosszú etapra küldeni mindkét gumikeverékkel, ehelyett megosztotta a feladatokat velük. A Mercedes speciel kivétel volt, és az élmezőnyből Hamiltonon, illetve Rosbergen kívül még Jenson Buttonnak és Danyiil Kvjatnak sikerült bepréselnie etapokat az edzés végére mindkét típusú gumival. (A két keverék a lágy és a közepes keménységű.)

Nico Rosberg (Mercedes) Forrás: Mercedes

Hamilton és Rosberg a lágy Pirellikkel folytatta a munkát a sprintek után, és 10, illetve 11 kört tettek meg, melyek között Rosbergnek volt egy kiugróan lassú, 2 perc fölötti köre. E nélkül a német 1:55.403-as átlaggal végzett, két tizeddel kikapva csapattársától, aki 1:55.217-tel zárt. Hamilton köridői kicsit ingadoztak az etapja elején, de az 5. körétől folyamatosan gyorsabb volt Rosbergnél.

Mindazonáltal érdemes meghallgatni Paddy Lowe, a Mercedes technikai igazgatójának véleményét. "Mindkét versenyzőnknek gondjai voltak a balansszal a szabadedzések különböző pontjain" - mondta. "Ugyanakkor jól haladtunk a beállítások javításával a nap folyamán, így elégedettebbek lettek a nap végére. Azonban még így is sok dolgunk van ma este, hogy kihozzuk a legtöbbet az autóból."

Ricciardóé a legjobb átlag

A 3. hely délelőtt és délután is Fernando Alonsóé lett, ami meglepő annak fényében, hogy a Ferraritól senki sem várt erős szereplést a gyors pályán. A csapat viszont hajlamos kissé könnyebb autóval köröztetni versenyzőit az edzéseken, mint a riválisok, így lehet, hogy szombatraés vasárnapra ismét hátrébb csúszik a rangsorban a spanyol. Ezt az is előrevetíti, hogy az úgynevezett hosszú etapjában, amely mindössze 5 mért kört tartalmazott, egyszer sem tudott 1:54-es időt jegyezni, holott ez Felipe Massának és Daniel Ricciardónak is sikerült.

A teljes mezőnyből egyébként pont az ausztrál érte el a legjobb, 1:55.142-es átlagot 7 mért körös etapjával (az átlagban nincs benne a túl lassúnak számító 1:59-es köre). Elmondása szerint a Red Bullnak fel kell kötnie az alsóneműt, ha el akar húzni a McLarentől és a Force Indiától, de az adatok alapján talán bizakodhat. Ricciardo Buttonnál például körönként 0,8-1 másodperccel volt gyorsabb az etapja elején, ami úgy is sok, hogy a britnél később vágott neki a hosszú menetnek. Az autókba töltött benzinmennyiség ismerete persze itt is árnyalná a képet.

A függőleges tengelyen a versenyzők köridői láthatók másodpercben, a vízszintesen a lágy gumis hosszú etapon futott körök száma Forrás: Gerse József (Origo)

Meggyőzőnek tűnt Massa is a Williamsben, aki a fent vázolt etapjában egyértelműen gyorsabbnak bizonyult Alonsónál és Buttonnál. Csapattársa, Valtteri Bottas többségében a közepes keménységű gumikon körözött délután, melyekkel egyenletes, 1:55-1:56 vége közti köridőket produkált. A Pirelli kétkiállásos stratégiákat vár a futamra, és a két abroncsfajta közti körönkénti különbséget 2 másodperc körülire saccolják.

Az előrejelzések ugyanakkor egyre inkább azt valószínűsítik, hogy szombaton esni fog az eső Spában, ami megkavarhatja a kártyákat.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!