Vágólapra másolva!
Mindegyik versenyző (egyik) kedvenc pályája Spa-Francorchamps, amely dúskál az élvezetes kanyarokban. De igazán csak az élvezi őket, akinek az autója kellően gyors az egyenesekben, ugyanis e nélkül elég reménytelen a küzdelem - a Mercedes motoros csapatok tehát újfent kibérelhetik az élmezőny helyeit.

Hosszú, izgalmas, és teli van hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel - a spa-franchorchamps-i pálya egy köre tökéletes szimbóluma lehetne egy Forma-1-es versenyző szezonjának. Több mint hét kilométeres fordulójával évtizedek óta ez a világbajnokság leghosszabb pályája, s a hajdani közutakon, erdőben futó vonalvezetésével még úgy is őrzi a régmúlt emlékeit, hogy eredetileg kétszer ilyen hosszan tekergett, összekötve Franchorchamps-t, Malmedyt és Stavelot-t.

E településekre kanyarok nevei is emlékeztetnek, bár a legismertebb, a 12,5 százalékos emelkedőre felvezető bal-jobb-bal kombináció, az Eau Rouge az alatta csordogáló, vastól vörös árnyalatú patakról kapta a nevét.

A Belga Nagydíjat szokás szerint nyár végén rendezik, négy héttel az előző, hungaroringi futamot követően. A kötelező kéthetes gyári leállásnak köszönhetően a csapatok megfáradt személyzete kipihenhette magát, így mindenki újult erővel vághat neki a szezon maradék nyolc versenyének. Élvezetesebb helyszínen nem is folytatódhatna a bajnokság, mint Spában.

Spában sok az izgalmas kanyar Forrás: Red Bull

"Alig várom, hogy először kihajthassak a bokszutcából péntek délelőtt, és bevegyek az autóversenyzés legjobb kanyarjai közül néhányat" - nyilatkozta Jenson Button, akihez hasonlóan érez sok társa. "A versenyzőknek ez a pálya olyan, mint egy álom: vannak szintemelkedések, tempós, illetve közepesen gyors, technikás kanyarok, továbbá egyenesek az előzéshez. Ennek a pályának lelke van" - mondta Romain Grosjean.

Jelzésértékű tény, hogy a vonalvezetés 1983-as lerövidítése óta mindössze egyetlen alkalommal - David Coulthard 1999-ben - ért célba elsőként olyan pilóta itt, aki sem előtte, sem utána nem volt világbajnok (Felipe Massa úgy lett győztes 2008-ban, hogy a távot leggyorsabban teljesítő Lewis Hamiltont utólag büntetéssel sújtották).

Újra haraphat az Eau Rouge

Spa első és utolsó szektora megegyezik abban, hogy rengeteg ideig lehet nyomni a gázpedált bennük, és csupán egy-egy kanyarban, az 1-es számú La Source-ban, illetve a 18/19-es számú Bus Stop sikánban kell nagyobbat fékezni. De míg régebben több mint két kilométeren és 20 másodpercen át padlóig lehetett nyomni a pedált a La Source-tól a hosszú egyenes végi kombinációig, elképzelhető, hogy az idei évtől csak azok lesznek képesek csőgázzal átszáguldani a legendás emelkedőn, akiknek kellően jól tapad az autója. Ennek oka a műszaki előírások változásában keresendő, aminek következtében az idei autók hátulján csökkent a leszorítóerő. "Idén nehéz lesz padlógázzal bevenni" - állapította meg Adrian Sutil az Eau Rouge-ról. Reméljük, hogy senki sem fog nagyot bukni a félelmetes kanyarban megcsúszó autója miatt.

Bárhogy is lesz, Spa ettől függetlenül még mindig nagyon gyors. Az Eau Rouge után jön egy hosszú egyenes, amelyben az egyik DRS zóna is van - a másik a célegyenesben található -, és összességében egy körnek körülbelül 70 százaléka padlógázos. Ez helyzeti előnybe hozza a Mercedes motoros csapatokat, vagyis egyáltalán nem kizárt, hogy Nico Rosberg és Hamilton ismét egymás közti meccsel dönti el a győzelem sorsát, míg a Williamsnek kiváló sansza nyílik a Ferrari visszaelőzésére a konstruktőri tabellán.

Az idény leghosszabb pályája Forrás: FIA

A csapatok különleges, kis légellenállású karosszériával készülnek a hétvégére, mivel a hagyományos csomagjukkal túlságosan sok időt vesztenének az egyenesekben. A beállítások és a leszorítóerő tekintetében két út járható. "Két változat van: az egyiktől a középső szektorban gyors lesz az autó, az egyenesekben pedig relatíve lassabb, míg a másiktól pont fordítva" - magyarázza Sutil. "Mindkét megközelítés hasonló köridőt eredményez. Jómagam inkább a magas végsebességet támogatom." Utóbbi az előzések szempontjából lényeges.

A döntés persze nem egyszerű. "Évről évre központi kérdés, hogy a légellenállás csökkentése és a könnyebb előzési lehetőségek jelentenek-e nagyobb előnyt, vagy az, hogy nagyobb leszorítóerőt használva a kanyarokban próbálunk javítani a teljesítményen" - közölte a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe. Emiatt az várható, hogy az egyes autók az aszfaltcsík eltérő részein lesznek jók, és a részidők néha megtévesztők lehetnek az erőviszonyok szempontjából.

A terepviszonyok sajátos feladatot állítanak a mérnökök elé. "A változó szintmagasság miatt különleges beállításokra van szükség, hogy az autó alja ne érjen le a földre" - mondja a Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara. A függőleges terhelések hatására a padlólemez ugyanis centimétereket is süllyedhet, és ha súrolja a földet, veszélyesen megváltozhat a balansz egy pillanatra. A motor és a váltó kalibrálásánál az is fontos, hogy az emelkedőkön nagy fordulatszámmal pörögjön az erőforrás. A hosszú kör miatt pedig kifejezetten trükkös lesz megtalálni az optimális beállításokat a hibrid rendszerek energia-visszatáplálásához.

A legendás Eau Rouge Forrás: AFP

A versenyzők élvezik a sokáig tartó száguldást 300 km/ó felett, de a belső alkatrészeket ez alaposan megviseli. A Belga Nagydíjra a legtöbb csapat vadonatúj elemeket fog beépíteni az autók hajtásláncába - már ahol még vannak sértetlen darabok az éves készletben -, és imádkozni fognak, hogy az egységek bírják a kemény terhelést.

Négy évszakból bármi jöhet

Spában legendásan változó az időjárás, ami pillanatok alatt boríthat mindent. Akit rossz helyen kap el az eső, rengeteget veszíthet a hosszú körön, míg aki szerencsés/szemfüles, az sokat nyerhet a megfelelő gumiválasztással. "Az időjárás rendkívül kiszámíthatatlan, és feladja a leckét csapatoknak és versenyzőknek egyaránt. Nem szabad alábecsülni a szerepét: egy percen belül lehet zuhogó eső és napsütés is" - mondta Sebastian Vettel.

A jelenlegi előrejelzések többnyire egyeznek abban, hogy vasárnap száraz idő várható, pénteken és szombaton viszont napközben lehetnek kisebb záporok, néhány milliméternyi csapadékkal. Pénteken az erős szél szintén nehézségeket okozhat. A levegő hűvös lesz, a hőmérséklete valószínűleg ritkán haladja majd meg a 20 °C-ot, vagyis a hideg aszfalt gondokat okozhat egyes csapatoknál a gumik felmelegítésében. A Pirelli a lágy és a közepes keménységű abroncsokat viszi Spába.

Az időjárás mindig kulcsfontosságú tényező a Belga Nagydíjon Forrás: Mercedes

A gumiknak kemény terhelést jelent a pálya a nagy oldalirányú erőhatások miatt, amit tetézhet, hogy a csökkentett leszorítóerővel sokszor elrontják a féktávokat a pilóták, és ez kockássá teheti az abroncsokat.

Reménykedők és reményvesztettek

Az elmúlt években nem volt akkora szórás az egyes motorok teljesítménye között, mint az új turbók esetében, így akár az is előfordulhat, hogy Belgiumban a legjobb helyeket kisajátítják a Mercedes partnerei - a gyári istálló mellett a Williams, a McLaren és a Force India -, mögöttük pedig a Ferrari és a Renault ügyfelei tömörülnek majd.

A Belga Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A Mercedesnél leginkább az autó megbízhatósága okozhat fejfájást, hiszen a W05 különböző alkatrészei látványosan sokszor hibásodtak meg az elmúlt időszakban, főleg Hamilton autójában. "Egyértelmű, hogy megbízhatóságnak kell a figyelmünk középpontjában állnia, ha meg akarjuk őrizni a korábban véres verítékkel kidolgozott előnyünket" - jelentette ki Toto Wolff csapatfőnök.

A Williamsnél jó hétvégére számítanak. "Spa feküdhet nekünk, mivel itt nagyon sokat számít a légellenállás és a motorerő, amiből mi hasznot húzhatunk" - mondta Rob Smedley, a csapat teljesítményért felelős mérnöke. Ugyanakkor hozzátette, hogy "a középső szektorra még gyúrnunk kell, és az időmérőn fontos lesz, hogy jól működjenek a gumik itt."

A Red Bullnál ellenben előre temetik a hétvégét, és Christian Horner bevallotta, hogy az istállónál a kármentés jegyében fog telni a következő két futam. (Spát a még gyorsabb monzai pálya követi a naptárban.)

A Caterhamnél versenyzőcsere lesz Forrás: Caterham

Ami az autók küllemét illeti, a Caterhamnél várható a legnagyobb változás: a csapat lecseréli az eddig használt kevésbé esztétikus orrkúpot egy szokványosabb változatra, s bevetnek több egyéb újítást is. A sereghajtó istállónál erre a hétvégére lesz egy versenyzőcsere is - Kamui Kobajasi helyett a háromszoros Le Mans-i győztes André Lotterer fog indulni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő fekete dobozt a jobb oldali hasábban!