Vágólapra másolva!
Mosley továbbra is a költségsapka bevezetését látja a Forma-1 egyetlen túlélési esélyének. Állítja, érvei logikusak, tervei működőképesek, bár a múltban követett el hibákat. Az egykori FIA-elnök kitart az egyenlőség elve mellett: minden csapatnak ugyanakkora összeget osztana ki év végén.

Max Mosley szerint a Forma-1-es csapatok csak akkor lesznek képesek kordában tartani a kiadásaikat, ha belátják, hogy igenis szükség van a költségvetési plafonra, amelynek ötletét korábban már többször elvetették. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke sokáig fáradozott azon, hogy csökkentsék a kiadásokat a sportágban, és az ötlete, miszerint maximalizálnák a csapatok által egy szezonban elkölthető pénz mennyiségét, a gazdasági recesszió hatására kapott nagy visszhangot.

"Végső soron ugyanolyan felelős vagyok, mint bárki más, mert 2000-től kezdve a szabályokra összpontosítottam" - mondta az Autosportnak annak kapcsán, hogy nem sikerült lefaragni jelentősen a kiadásokat. "Az elmélet az volt, hogy ha a szabályok megfelelők, akkor a költségek csökkenni fognak. Később kiderült, hogy ez nem igaz."

Mosley azonos lehetőségeket akar kis- és nagycsapatoknak egyaránt Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

A kezdeti nehézségek után azonban továbbra sem adták fel terveiket. "Megpróbáltuk korlátozni a motorfejlesztési részlegek szabadságát, de ez sem csökkentette a kiadásokat. Csupán annyit tudtunk elérni, hogy ugyanannyi millió dollárból kevesebb lóerőre tettek szert a gyártók."

"Ezután, egy logikus folyamat eredményeként, befagyasztottuk a motorfejlesztést. Az összes szakértő azt mondta, most sínen vagyunk" - állítja. "Mi volt erre a motorgyártók válasza? Egy vagyont költöttek a légbeömlők fejlesztésére, amivel véleményem szerint 30 lóerőt nyertek. Ez lenyűgöző, mivel kihasználták azt a területet, amire senki sem figyelt."

Az egyenlőség az egyetlen út

Mivel a csapatok rendre megtalálták az FIA által nem is sejtett kiskapukat, Mosleynak és stábjának be kellett látnia, hogy ami elméletben működött, az a gyakorlatban csődöt mondott. "Végül felismertem, hogy egyáltalán nem számít, milyen előírásokat alkotunk. Bizonyosságot nyert, hogy szabályozással nem tarthatjuk kordában a kiadásokat. Be kellett vezetnünk a költségvetési plafont" - véli.

Mosley eredetileg 2009-re tervezte ennek bevezetését, ám a csapatok ellenállása megnehezítette azt. Az időközben kirobbant szexvideó-botrány miatt pedig végül távoznia kellett az FIA éléről. A korábbi elnök érti a nagycsapatok érveit a költségsapka ellen, ám továbbra is kitart azon álláspontja mellett, miszerint a szerényebb költségvetésű istállóknak is velük egyforma esélyeket kell biztosítani.

Mosley szerint a Forma-1 kereskedelmi jogdíjainak elosztásánál is egyenlőségre kellene törekedni, így csökkentve a csapatok közötti különbséget, egyszersmind megoldást nyújtva számos istálló pénzügyi problémáira. "Ha józanul végiggondoljuk, mindenkinek ugyanakkora összeget kellene adni" - szögezte le. "Ekkor szabályozni lehetne az alakulatok költségvetéseit, így egy szezon költsége kevesebb vagy egyenlő lehetne azzal az összeggel, amit közöttük szétosztásra kerül."

"Ezek után azt mondhatnánk a csapatoknak: 'akármennyi pénzt kaptok a szponzoroktól, az a ti nyereségetek'. Semmi rossz nincs a profitszerzésben, és ez egy tökéletesen működő rendszer lehetne. De az élet sem ilyen, ugye?​"

Nemrég a csapatok önkéntes költségkorlátozó egyezménye is megbukott.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő fekete dobozt a jobb oldali hasábban!