Vágólapra másolva!
A versenyzők többsége annak ellenére szereti a technikás, kanyargós Hungaroringet, hogy a magyar pálya az idény egyik legkeményebb kihívását állítja eléjük. A trükkös kanyarok mellett az idén meg kell küzdeniük a hőséggel, a vasárnapra ígért eső pedig akár az erősorrendet is felboríthatja.

A Forma-1 mezőnye 2014-ben zsinórban a 29. alkalommal látogat el a Hungaroringre, miután az első nagydíjat még 1986-ban rendezték a Budapest központjától körülbelül 30 kilométerre fekvő mogyoródi pályán. Erre a statisztikára mindenképpen büszkék lehetünk, hiszen a jelenlegi versenynaptárban mindössze két olyan pálya van, amely hosszabb ideje látja megszakítás nélkül vendégül a Forma-1-et. Bár a Hungaroring a monacói és a monzai aszfaltcsík múltjával és presztízsével nem vetekedhet, tény, hogy a Magyar Nagydíj mára a világbajnokság egyik biztos pontjává vált, miközben világszerte számos ország küzd eredménytelenül a futamrendezés jogáért.

A kezdetektől fogva a nyári hónapokban megrendezett futamra ráadásul minden évben szívesen utazik a Forma-1 mezőnye. Ehhez hozzájárul az is, hogy sok másik nagydíjjal ellentétben egy nyüzsgő nagyváros szomszédságába épült a pálya, amit az estéiket Budapesten töltő versenyzők is élveznek. "Nagyon tetszik a pálya elhelyezkedése, hiszen rendkívül közel van Budapesthez és a Dunához. Esténként szívesen sétálgatok a folyóparton, és néha reggel is elmegyek kocogni egyet" - nyilatkozta Sebastian Vettel, aki annak ellenére szereti a magyar versenyt, hogy pályafutása során még egyszer sem sikerült itt nyernie.
"A Magyar Nagydíj az egyik legjobb verseny az egész szezonban" - jelentette ki Pastor Maldonado is. "Örülök, hogy ilyen közel vagyunk Budapesthez, mert nagyon szeretem a várost. Ráadásul a versenyhétvégére mindig rengeteg rajongó látogat ki, és az emberek igazán kedvesek."

A verseny a külföldi szurkolók körében is kedvelt úti célnak számít - a főváros közelsége miatt sok nyugatról érkező néző a nyaralásával köti össze az F1-es hétvégét, a keletebbre lévő országokból pedig azért érkeznek sokan, mert ide a legegyszerűbb és legolcsóbb eljutniuk. A kilátogató nézők már sok történelmi pillanat részesei lehettek, a Hungaroring ugyanis annak ellenére számos emlékezetes futamnak adott otthont, hogy a pálya vonalvezetése papíron nem kedvez az izgalmas versenyeknek.

A Forma-1 mezőnye 29. alkalommal látogat el Mogyoródra Forrás: AFP

Előzni hírhedten nehéz, ennek ellenére 1989-ben Nigel Mansell a 12., 2006-ban pedig Jenson Button a 14. rajtkockából indulva tudott győzelmet aratni, míg a legelső Magyar Nagydíjon Nelson Piquet itt mutatta be pályafutása legemlékezetesebb előzését Ayrton Senna ellen. 1997-ben Damon Hill majdnem győzelemre vitte azt az Arrowst, amellyel az idény többi futamán összesen egy pontot tudott szerezni, egy évvel később pedig Michael Schumacher aratott elképesztő taktikai diadalt a tömegesen jelenlévő német szurkolók előtt. Négy versenyző – Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Heikki Kovalainen - szívéhez pedig azért is áll közel a magyar pálya, mert pályafutásuk első győzelmét aratták a Hungaroringen.

A legsikeresebb versenyzőnek 4-4 győzelemmel Schumacher és Lewis Hamilton számít a nagydíjon, utóbbi ráadásul mindössze hét próbálkozásból tudott ennyiszer nyerni a Hungaroringen. Erre az idén is nagy esélye lehet, hiszen a Mercedes továbbra is kiemelkedik a mezőnyből, Rosberg pedig a korábbi években nem szerepelt fényesen a Magyar Nagydíjakon, még dobogóra sem állhatott. "Igazából nincs semmi titkom - csak nagyon szerencsés voltam az elmúlt években, és nagyon élvezem a vezetést ezen a pályán" - mondta Hamilton, aki 2007-ben, 2009-ben és az elmúlt két évben nyerte meg a versenyt. "Itt szinte minden kanyart támadóan kell bevenni, ami kedvez nekem, mert eleve ilyen a vezetési stílusom. Lehet, hogy emiatt vagyok itt előnyben a többiekhez képest."

Kanyar kanyar hátán

A rövid, 4381 méter hosszú pályán nem csak Hamilton, hanem szinte az összes pilóta szeret körözni. Bár mindannyian elismerik, hogy az idény egyik legnagyobb kihívását állítja eléjük a kanyargós, technikás vonalvezetés, állításuk szerint óriási elégtételt jelent, ha sikerül egy rendes kört összehozniuk. Bár 190-200 km/ó-s átlagsebességével az utcai helyszínek mellett az idény leglassabbjai közé tartozik, az egymásba fonódó kanyarok miatt mégis lendületesnek, élvezetesnek tartják a pályát. Ez azonban leginkább csak az edzéseken tölti el őket örömmel, a futamon gyakran bosszankodnak amiatt, hogy a szűk pályán könnyű beragadni a lassabb autók mögé.

"Mindig nagyon szerettem a Hungaroringet, de annyira szűk és kanyargós, hogy egy nagydíj megrendezéséhez talán nem ideális" - vélekedik Daniel Ricciardo. "Olyan, mint Monaco, csak a falak hiányoznak. Itt mindig furcsa helyzet áll elő: nagyon élvezetes a pályán körözni, a versenyzésről viszont ez kevésbé mondható el. Az időmérőn, friss gumikon és alacsony üzemanyagszinttel vezetve nagyszerű ez a pálya, a futamon viszont nehéz előzni. Remek kanyarkombinációk vannak, de nem adnak lehetőséget arra, hogy felzárkózzunk az előttünk haladóra, és megpróbálkozzunk az előzéssel."

A kevés előzési lehetőség miatt létfontosságú lehet a jó rajt Forrás: AFP

Ricciardo szerint a két DRS-zóna - az első a célegyenesben, a második rögtön utána, az 1-es és a 2-es kanyarok közötti jobbra ívelő szakaszon - némileg javított a helyzeten, de továbbra is igaz, hogy a Hungaroringen sokkal fontosabb a jó rajtpozíció, mint a pályák többségén. "Néha nagyon bosszantó itt versenyezni, ugyanúgy, mint Monacóban" - erősítette meg Jean-Eric Vergne is. "Gyakran egy lassabb autó mögött találjuk magunkat, és egyszerűen nem tudunk elég közel kerülni ahhoz, hogy végrehajthassuk az előzést. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, az utolsó kanyarban kell nagyon megközelítenünk az előttünk lévőt, és a célegyenesben talán el tudunk menni mellette. Ehhez azonban egy egész körön keresztül ott kell loholnunk a lassabb autó sarkában, ami elég trükkös lehet a gyorsabb kanyarokban."

A pálya első szektora kevésbé izzasztja meg a versenyzőket, hiszen mindössze három kanyar található benne, a középső szektorban viszont hét forduló következik gyors egymásutánban. "A második szektorban számos kanyar van, amelyek mind kapcsolódnak egymáshoz - ahhoz, hogy gyors kört fussunk, mindegyiket jól kell bevennünk. Ha akár egyben is túl szélesen fordulunk, máris elveszíthetjük a lendületet" - magyarázta Nico Hülkenberg. A pilótákat különösen a Mansell-kanyarként emlegetett 4-es forduló állítja nagy kihívás elé. "Mindenki csak egy lassú pályaként emlegeti a Hungaroringet, de a hátsó részén remek kanyarok találhatóak rajta. A 4-es számmal jelzett kanyar bevételéhez például igazán elszántnak kell lennünk, ráadásul tovább nehezíti a helyzetünket, hogy beláthatatlan a csúcspontja. A 8-astól a 11-esig tartó S-kanyarok is nagy elégedettséggel töltenek el minket, ha sikerül őket rendesen bevenni."

A Hungaroring vonalvezetését a korábbi tervekkel ellentétben nem módosítják Forrás: FIA

A 14 kanyart magába foglaló pályán egyébként csak a 4-es és a 11-es tekinthető gyorsnak, tíz fordulót ráadásul kevesebb mint 150 km/ó-s tempóval vesznek be a versenyzők. A motorerő és a jó végsebesség itt nem jelent majd akkora előnyt, mint az előző helyszíneken, a megfelelő aerodinamikai csomag viszont annál hasznosabb lehet. "A beállítások nem igazán különböznek a Hockenheimben használtaktól, bár lényegesen kevesebb időt töltünk az egyenesekben, ráadásul a lassú és a közepes kanyarok uralják a pályát. Aerodinamikai szempontból fontos, hogy a szárnybeállításokkal nagy leszorítóerőt érjünk el, és a hűtés is kielégítő legyen" - magyarázta a Sauber technikai főnöke, Giampaolo Dall'Ara. Fontos továbbá, hogy az autó stabil legyen a féktávokon, a lassú kanyarokból kifelé pedig a jó kigyorsítás is elengedhetetlen. A megfelelő beállításokat egyébként nehéz eltalálni az egyes edzések előtt, hiszen a kezdetben nagyon poros pálya állapota folyamatosan javulni szokott a hétvége során.

Az idén is hőség lesz

Noha elméletileg a leglágyabb abroncsok illenek leginkább a Hungaroring vonalvezetéséhez, a Pirelli – a tavalyi versenyhez hasonlóan – a közepes és a lágy gumikat hozza el Magyarországra. Ezt indokolja a gumikat kevésbé kímélő burkolat, néhány durvább kanyar és az itteni versenyhétvégékre jellemző perzselő hőség is. A 30 fok feletti hőmérsékletek nemcsak az abroncsokat és az autókat viselik meg, a versenyzők is nehezen bírják az itteni körülményeket.

„Fizikailag nagyon megterhelő ez a verseny, még a malajziainál is keményebb lehet. Itt ugyanis nincsenek hosszú egyenesek, ezért nincs időnk pihenni" - mondta Danyiil Kvjat, aki Forma-1-es autóval először fog körözni a Hungaroringen, de a Formula Renault és GP3 mezőnyével már járt a pályán, és tavaly a dobogóra is felállhatott. „A pálya egy völgyben helyezkedik el, és mindig úgy érzem, mintha beszorulna ide a hőség. Ez az egyik legnehezebb verseny mind a pilóták, mind az autók számára" – értett egyet az orosszal Vergne.

A Magyar Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Az aszfalt hőmérséklete itt is elérheti az 50 fokot, mint a múlt heti Német Nagydíjon, a Pirelli szerint azonban nem fog problémát okozni a gumikopás. A sportigazgató Paul Hembery úgy véli, a legtöbben két kiállással teljesítik majd a versenyt. Bár tavaly Hamiltonnak három kerékcserével sikerült nyernie, az idei gumik tovább bírják, ezért a kevesebb kiállás valószínűleg eredményesebb lesz. „Magyarországon mindenki a forró időjárásról szokott beszélni, de az abroncsaink hasonló körülmények között remekül teljesítettek Hockenheimben, ezért magabiztosan várjuk a hétvégét" – mondta Hembery.

A Magyar Nagydíjak történetében eddig csak két esős verseny volt – 2006-ban és 2011-ben -, az edzéseket viszont némileg gyakrabban zavarta meg az időjárás. Az előrejelzések alapján úgy tűnik, ha az idén esni fog, az a versenyt fogja érinteni: péntekre és fpleg szombatra 30 fok feletti hőmérsékleteket és napsütést ígérnek, vasárnap viszont néhány fokkal hűvösebb idő várható, zivatarokkal. Ha a csapatoknak szerencséjük lesz, akkor az eső – akárcsak Hockenheimben – pont elkerüli a verseny időpontját, ellenkező esetben viszont számíthatunk váratlan eredményekre, és az aktuális prognózis éppen a rajt idejére jósol egy kiadós zuhét. A lehetséges rossz időt mindenesetre figyelembe kell venni a stratégia kidolgozásakor, ami Hembery szerint egyébként sem lesz könnyű, hiszen az előzések hiányában itt a jó boksztaktika nyújtja a legjobb lehetőséget az előrelépésre.

A fejlesztéseiben bízik a Williams

Noha a Hungaroring vonalvezetése merőben eltér az utóbbi néhány verseny helyszíneitől, egyetlen dologban biztosak lehetünk: ezúttal is a Mercedes a verseny toronymagas esélyese. A németek az idén már többször bizonyították, hogy az erős motorjuk mellett a W05 aerodinamikai hatékonysága miatt sem kell szégyenkezniük, eddig minden pályatípuson gyorsabbak voltak a riválisaiknál. Az elmúlt néhány versenyen a Williamsé volt az egyik leggyorsabb autó, ők viszont pont a tempós pályákon tudják kihasználni az FW36 előnyeit, a Hungaroring kanyarjai elméletileg nem kedveznek nekik. A Mercedes persze a Magyar Nagydíj előtt sem akarja elbízni magát, szokás szerint óvatos optimizmussal nyilatkoztak az esélyeikről.

„Mindenképpen szeretnénk győzelemmel zárni a szezon első felét, hiszen mindig remek érzés, ha egy jó eredménnyel mehetünk el a nyári szünetre. Erre van is esélyünk, de korábban is láthattuk, hogy a megbízhatóság terén nem vagyunk 100 százalékosak, az ellenfeleink pedig rögtön kihasználhatják a gyengeségeinket" – nyilatkozta Toto Wolff, aki egy keddi kerékpáros balesetben több csontját is eltörte, de így is szeretne elutazni a Magyar Nagydíjra. Az osztrákhoz hasonlóan szinte mindenki kiemelte, hogy lélektani szempontból nagyon fontos a sikeres szereplés a Hungaroringen, mert úgy könnyebb lenne fenntartani a motivációt a versenyt követő négyhetes nyári szünetben. Wolff egyébként Mogyoródon is izgalmas csatát vár Hamilton és Rosberg között – szerinte a németet motiválja, hogy múlt héten meg tudta nyerni a hazai versenyét, Hamiltonnak pedig muszáj jól teljesítenie, hogy ne kerüljön még nagyobb hátrányba a tabellán.

Hamilton tavaly az első mercedeses győzelmét aratta a Hungaroringen Forrás: AFP

A Williamsnél elismerik, hogy a lassú pályán ismét távolabb kerülhetnek a Mercedestől, de rámutattak, hogy a legújabb fejlesztéseikkel talán ezen a téren is javulni tudnak. „Tudjuk, hogy nem ez a pálya fog a leginkább kedvezni az autónknak, de keményen dolgozunk azon, hogy jobb tapadásunk legyen a kanyarokban, ráadásul az újításaink is segíthetnek minket" – mondta az előző három versenyt dobogós helyen befejező Valtteri Bottas, aki azért is várja a magyar futamot, mert minden évben sok finn szurkoló biztatja őt a helyszínen. „Rájöttünk, hol kell javulnunk ahhoz, hogy Budapesten is ütőképesek legyünk. A szükséges fejlesztéseket sikerült is elvégeznünk, ezért bizakodva várjuk a versenyt" – erősítette meg a Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley is.

Mivel a Hungaroringen nincs akkora szerepe a motorerőnek, mint a többi pályán, a Red Bull jobb teljesítményre számíthat, hiszen aerodinamikai szempontból az idén is ütőképes autót építettek. Sebastian Vettel ennek ellenére nem hiszi, hogy most fogja megszerezni első győzelmét a Magyar Nagydíjon, a csapat mindkét versenyzője a dobogós helyezés reményében utazik a versenyre. A Ferrari nem számít arra, hogy a Hungaroringen jelentősen javulni fognak, ők inkább a nyári szünetben elvégzett munkától várják az előrelépést. „A Magyar Nagydíj után egy héttel be kell zárni a gyárakat, és le kell állni a munkával" – utalt a technikai igazgató James Allison a kéthetes kötelező munkastopra. „Abban az egy hétben tehát rengeteg munkát el kell végeznünk, ennek remélhetőleg már a Belga Nagydíjon is láthatjuk majd az eredményét."

A McLaren hagyományosan jól szerepel a Magyar Nagydíjakon, az eddigi 28 versenyből 11-et ők nyertek, ezzel egyértelműen a legsikeresebb konstruktőrnek számítanak. Az idén valószínűleg nem növelik a hungaroringi győzelmeik számát, de azért bíznak a jó eredményben a versenyzőik szerint folyamatosan javuló autójukkal. „Itt nagy leszorítóerőre és tapadásra van szükség, szerintem sikerült előrelépnünk ezen a területen" – nyilatkozta a kétszeres hungaroringi győztes Button. Egyetért vele Kevin Magnussen is, aki először próbálja majd ki F1-es autóval a Hungaroringet. „Mostanában úgy tűnik, az autónk némileg jobban teljesít a lassú és közepes kanyarkombinációkban, ezért remélhetőleg ezen a hétvégén is lesz rá lehetőségünk, hogy értékes pontokat szerezzünk."

Reménykedik az elmúlt versenyeken némileg halványabb teljesítményt nyújtó Force India is: az autójuk általában jól bánik a gumikkal a hőségben, és az idény első felében a lassú kanyarok is kedveztek nekik.

Van rá tíz jó okunk, hogy miért érdemes kimenni a Hungaroringre a hétvégén.

Kedvenc pillanatainkat a Magyar Nagydíjak történetéből pedig itt olvashatják (tavalyi gyűjtés).

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!