Vágólapra másolva!
A Ferrarinál és a Red Bullnál csodálkoztak, hogy az FIA engedélyezte a fékek más márkájúra való cseréjét a Mercedes számára a parc fermében. Christian Horner szerint tisztázni kell a szabályokat, a Brembo utánajár a problémának.

A riválisokat meglepte, hogy az FIA lehetővé tette a Mercedes számára a fékek cseréjét a parc fermében, ezért egyesek az óvást is fontolóra vették. A Forma-1 Sportszabályzata szerint az időmérő és a verseny között alig szabad hozzányúlni az autóhoz, és ha az FIA engedélyével mégis kicserélnek rajta valamit, „a csapat által beszerelt új alkatrészek tömegének, súlyelosztásának és funkciójának meg kell egyeznie az eredetiekével."

Csakhogy Lewis Hamilton Mercedesén a Q1-ben történt balesete után Carbone Industrie-ra cserélték a Brembo féktárcsákat, sőt később kiderült, hogy Nico Rosbergén is így tettek – bár az övén csak hátul, mert elöl már eleve CI-ket használt. A Red Bull főnöke, Christian Horner szerint ez nem felel meg az eddigi szabályértelmezésnek.

„Megváltozott tőle az autó specifikációja" – vélte. „Ha ugyanolyanra cserélik, az egy dolog, de ha egy másik gyártó termékére, amelynek más tulajdonságai is vannak, hiszen a versenyző is eltérőnek érzi őket, az már érdekes precedens."

Hamilton Mercedesében a Q1 alatt eltört a jobbelső féktárcsa Forrás: AFP/Thomas Kienzle

Hasonlóan látták a Ferrarinál is, de az óvást elvetették. „Beszéltünk róla, egyelőre azonban úgy döntöttünk, nem erőltetjük" – mondta az istálló főnöke, Marco Mattiacci, indoklásképpen hozzátéve: „Nem hiszem, hogy bele akarunk menni egy ilyesmibe."

Horner szerint ugyanakkor mindenképpen tisztázni kell, hogy mi engedélyezett a parc fermében. „Ha ezt megtehették, akkor mit szabad még kicserélni? Kíváncsi vagyok a magyarázatra, hogy milyen alapon engedélyezték nekik" – mondta.

Rosberg is szenvedett a fékekkel

Bár Rosberg megúszta baleset nélkül az időmérőt, amelyen csak hátul voltak Brembo féktárcsák az autójában, elárulta, hogy ő sem érezte jónak a fékjeit, pedig vadonatújak voltak. „Végül valahogy elboldogultam velük, de hiába csináltam ugyanazt, mint a harmadik szabadedzésen ugyanolyan gumikkal, az érzés teljesen más volt" – magyarázta. „Emiatt mindenhol blokkoltam a kerekeket, nagyon szenvedtem. Alkalmazkodnom kellett az új helyzethez, több dolgon kénytelen voltam változtatni. Sikerült, a teljesítményem azonban romlott miatta."

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy vélte, a versenyzők biztonságát is veszélyeztetné, ha az eredeti fékeket hagynák az autókban, ám az FIA egyértelművé tette, hogy ez a parc fermében nem elég a szankció nélküli cseréhez.

Bár megnyerte a Német Nagydíjat, Rosberg hozzátette, hogy a versenyen sem volt kibékülve a fékekkel. „Ezen a területen még dolgoznunk kell, de ez egy állandó folyamat, amelynek során különféle megoldásokat próbálunk ki" – mondta.

A Brembo kivizsgálja a problémát

A gyártó azt ígérte, utánajár, hogy Hamilton jobbelső féktárcsája miért tört háromfelé a hockenheimi Sachskurve előtt, ahol pedig nem is igazán kemény a féktáv. „Nyugodtak vagyunk, mert ez egyszeri eset volt, és fel fogjuk deríteni az okát" – nyilatkozta az Autosportnak a cég szóvivője. „Ugyanilyen anyagú és specifikációjú tárcsákat már az olyan, sokkal keményebb pályákon is sikerrel használtuk, mint a kanadai vagy a bahreini."

Noha az Auto Motor und Sport szerint Hamilton esete az idén már legalább a kilencedik volt, amelyben eltört egy Brembo tárcsa, a szóvivő azt állította, nincs szó minőségellenőrzési hiányosságokról.

„Minden egyes tárcsát próbapadon tesztelünk a versenyen várhatónál nagyobb terhelés mellett" – jelentette ki. „Egy ilyen hibához többféle ok, akár még külső behatás is vezethet, ezért ha minden telemetriai adat a rendelkezésünkre áll majd, képesek leszünk korrekt és teljes magyarázatot adni a történtekre."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!