Vágólapra másolva!
A Mercedes a verseny előtt féket akar cserélni az autójában, és ha nem tudják meggyőzni az FIA-t arról, hogy ezt biztonsági alapon teszik, megsértik vele a parc fermé szabályokat. Hamilton gyakran váltogat a Brembo és a Carbone Industrie fékek között.

Elképzelhető, hogy Lewis Hamiltonnak a bokszutcából kell rajtolnia a vasárnapi Német Nagydíjon. A brit versenyző Mercedesében ugyanis a Q1 alatt eltört a jobbelső féktárcsa a 13-as kanyarnál, ezért a csapat ki akarja cserélni a féket az autójában, ám ez a Forma-1 Sportszabályzata szerint a parc fermé-szabályok megsértésének számít.

Hamilton ma Brembo féktárcsákat használt, de a Mercedes a hiba miatt szeretné, ha a futamon áttérne a Nico Rosberg által előnyben részesített Carbone Industrie márkájúakra. Az istállót irányító Toto Wolff arról próbálja meggyőzni az FIA-t, hogy erre biztonsági okokból van szükség - ez lehetővé tenné Hamilton számára, hogy megtartsa a 15. rajthelyet.

Hamilton 27 G-s erővel csapódott a gumifalba a fékhiba után Forrás: AFP/Thomas Kienzle

„Ma eltört egy féktárcsánk, és gondoskodnunk kell róla, hogy az autónk holnap biztonságos legyen" – magyarázta Wolff, aki „elfogadhatatlannak" nevezte a vélhetően anyaghiba miatt bekövetkezett törést. „Ehhez beszállítót kell váltanunk. Egyelőre nem tudjuk, hogy (Hamiltonnak) emiatt a bokszból kellene-e rajtolnia, ezért nem is hoztunk végleges döntést, de egyezkedünk az FIA-vel."

Mivel más versenyzők is használják a Brembo fékrendszerének különféle alkatrészeit, Wolff figyelmeztetett rá, hogy Hamilton balesete a többiek számára is intő jel lehet. „A biztonságról folytatott vita során tekintettel kell lenni erre" – vélte.

Mindkettőt kipróbálják

Adam Cooper szakíró azonban beszélt a Brembo több másik partnerével, és azt állította, egyikük sem érezte úgy, hogy hirtelen le kellene cserélnie a fékjeit. Hamilton, aki gyakran váltogat az eltérő érzést biztosító márkák között, ezúttal is maga választotta a Brembót. „Ilyen hőmérsékleti viszonyok mellett egyes fékek hajlamosak a fáradásra. Én azért döntöttem ezek mellett, mert később lehet fékezni velük" – árulta el. „Léteznek olyanok is, amelyek eleinte kevésbé, később viszont jobban harapnak, mert nem használódnak el annyira."

Wolff szerint Hamilton pont a kevésbé kockázatosnak tűnő utat követte, amikor Rosberggel ellentétben a Brembókat kérte az autójába. „A Brembónak már volt egy hibája az idén, ezért továbbfejlesztették a tárcsájukat az elvileg legbiztonságosabb változatra" – mondta. „Komoly kutatásokat végeztek a karbon tárcsákkal kapcsolatban, úgyhogy szó sem volt semmilyen hazardírozásról. A választás kizárólag azon az alapon történt, hogy melyik illik jobban az egyes versenyzők vezetési stílusához. A hétvégék többsége során mindketten kipróbálják mindkét anyagú féket."

Az egyes féktárcsák eltérő kialakításuk és anyaguk miatt eltérően vezetik el a hőt, és ezt a versenyző is érzi: van, amelyik jobban fog, de nehezebb vele szabályozni a fékerőt. „Jelentős különbségek vannak közöttük, mert máshogy melegszenek fel" – erősítette meg Rosberg.

Nem az első törés volt

Az Auto Motor und Sport emlékeztetett rá, hogy a barcelonai teszten már az ő autójában is eltört egy Brembo féktárcsa, sőt más csapatok hasonló problémával szembesültek az év eleje óta: a Toro Rosso három, a Sauber és a Marussia két-két alkalommal. Különösen aggasztó, hogy a 13-as kanyar, a Sachskurve előtt, ahol Hamilton balesete történt, nem számít igazán keménynek a féktáv, az autók 63 méter alatt lassulnak 260-ról 120 km/ó-s sebességre.

A Mercedes egyelőre nem tudta megítélni azt sem, hogy a sérült autóban ki kell-e cserélni a sebességváltót, ami az időmérő után szintén bokszutcai rajtolást tesz kötelezővé. Jóllehet, a Sportszabályzat lehetőséget ad a „valódi baleseti károk" kijavítására, a cserealkatrészek specifikációjának meg kell egyeznie az eredetiekével – ezért nem lehet az egyik márkájú fékről büntetlenül a másikra váltani.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!