Vágólapra másolva!
Senki nem kockáztatta meg, hogy a trükkös interlink futóművel próbálja átküldeni az autóját a technikai gépátvételen. A rendszer betiltásának következményei továbbra sem világosak.

Az FIA a Brit Nagydíj után váratlanul betiltotta a mezőnyben évek óta széles körben használt, FRIC néven emlegetett interlink felfüggesztést, amely egy hidraulikus körrel nem csupán a jobb/baloldali, hanem az első/hátsó futóműveket is összeköti, hosszanti és oldalterhelés alatt is közel optimálisan tartva a hasmagasságot. Mivel a végső szót a rendszer szabályosságát illetően az adott verseny sportfelügyelői mondják ki, a csapatok elvileg megtehették volna, hogy csütörtök délután mégis a FRIC-cel felszerelve küldik el az autójukat a kötelező hockenheimi gépátvételre, és megvárják a felügyelői testület reakcióját, ha az FIA technikai küldötte, Jo Bauer feljelenti őket.

Így tett a Renault is a 2006-os Német Nagydíj előtt, szabályosnak fogadtatva el a sportfelügyelőkkel az FIA által előzőleg betiltott ellensúlyos lengéscsillapítóját. Bauer azonban csütörtök este megerősítette, hogy ezúttal az összes autó az interlink felfüggesztés nélkül jelent meg a gépátvételen, ezért egyben elhárult annak a veszélye is, hogy valamelyik csapat eredményét utólag megóvják a riválisai a FRIC használata miatt.

FRIC nélkül is a Mercedes kezdett az élen Németországban Forrás: Daimler

Egyelőre nem világos, hogy a rendszer betiltása érdemben fogja-e befolyásolni az erőviszonyokat. Noha az FIA azt állította, a lépés a költségek csökkentését szolgálta, még a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn sem tartja helyesnek. „Engem aggaszt, hogy ezzel az egész témával rossz képet alakítunk ki magunkról" – mondta. „Mindannyian ilyen vagy olyan rendszerrel vágtunk neki a szezonnak, de most az év közepén hirtelen eldöntöttük, hogy nem szabályos."

„Nem a szövetség hibája, hogy mindenki kifejleszti a saját rendszerét, ezért talán inkább olyan szabályokat kellene alkotnunk, amelyek eleve nem engedik meg az ilyesmit."

Körönként pár tizedet jelent

A Sky Sports kérdésére Nico Rosberg elismerte, hogy ha nem ért volna elég sokat, a Mercedes sem vesződött volna a FRIC kifejlesztésével. A rendszer becslések szerint 2-4 tizedmásodperccel javítja a köridőt, mivel azonban szinte az összes csapat használta valamilyen formában, Fernando Alonso szerint nem fogja fejtetőre állítani az eddigi erősorrendet.

„Már néhány éve működik az F1-es autókban, és a vezetési stílusunkat nem befolyásolja különösebben. Nagyjából olyan hatása van, mintha a lágy gumikról közepesekre váltanánk" – magyarázta. „Persze, kicsit le fogja lassítani az autókat, és némelyik csapat talán jobban fog alkalmazkodni a (betiltásához), mint a többi, de nem kerül majd hirtelen a Marussia a pole pozícióba, vagy ilyesmi. Csak pár tizedet jelent mindenkinek."

Ezt támasztja alá, hogy a Német Nagydíj első szabadedzését a korábbi papírformának megfelelően a két Mercedes nyerte Alonso és a Red Bull-os Ricciardo előtt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!