Vágólapra másolva!
Bebizonyosodott, hogy az autója folyamatosan átlépte a 100 kg/ó-s benzinátfolyási limitet, ami ellenkezik az új szabályokkal. A Red Bull így pont nélkül maradt, viszont mindkét McLaren a dobogón végzett.

Daniel Ricciardo elvesztette az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon szerzett 2. helyét, mert a verseny után kiderült, hogy a motorja „rendszeresen" átlépte a benzin pillanatnyi átfolyási sebességére vonatkozó, idén bevezetett, 100 kg/ó-s pillanatnyi fogyasztáshatárt.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a futam során több üzemanyagot fogyasztott a megengedett 100 kg-nál. A kihágás azonban nem kevésbé súlyos, mivel a hengerekbe befecskendezett több benzin révén nő a motor teljesítménye, ami a köridők szempontjából egyértelműen előnyt jelent. A Technikai Szabályzat 10 500-as percenkénti fordulatszámig (rpm) az 5,5 + 0,009 rpm képlettel, a fölött pedig 100 kg-ban határozta meg az óránkénti átfolyási sebesség megengedett határát. Az FIA már a hétvége előtt közölte, hogy kezdettől fogva a zéró tolerancia elvét fogja érvényesíteni a benzinre vonatkozó szabályok terén.

Az időmérő és a verseny között, a parc fermében kicserélték az átfolyásmérőt Ricciardo autójában, és a Red Bull vezérkara azzal próbált fellebbezni a kizárás ellen, hogy a berendezés nem működött megfelelően. A holtszezon elején valóban elterjedt, hogy a hivatalos beszállító nem tudja garantálni az átfolyásmérők kellő pontosságát, de az FIA azóta meggyőződött róla, hogy ez a probléma megoldódott. Ők egyébként a futam alatt valós időben figyelemmel tudják követni az autók fogyasztási adatait a számítógépen. A Red Bullt ezért már a melbourne-i futam közben figyelmeztették, hogy Ricciardo motorja átlépi a megengedett átolyási sebességet, a csapat mégsem módosított a beállításokon.

Ricciardo csak néhány óráig örülhetett első dobogós helyének Forrás: AFP/William West

„Már nyugodtak vagyunk az átfolyásmérő pontossága felől. Különben is, mindig össze fogjuk vetni az adatait az injektoroktól érkezőkkel, hogy ne legyen köztük jelentős eltérés, de az eddig látottak alapján nem kell aggódni emiatt" – mondta a versenyigazgató, Charlie Whiting még csütörtökön, hozzátéve, hogy a hibákra már korán fény derül.

„Kezdettől fogva nyilvánvaló, hogy a szenzor működni fog-e, vagy sem" – magyarázta. „Vagy nagyon pontos, vagy nagyon pontatlan, ezért könnyű eldönteni, hogy használható-e. A verseny alatt végig figyeljük az általa szolgáltatott adatokat, és ha mégis hibát észlelünk, van másik módszer az ellenőrzésre. Például tudjuk, hogy mennyi volt az üzemanyagszint előzőleg, a 24. kör végén, és abból el tudjuk végezni az új számításokat."

Fellebbeznek

A Red Bull azonnal fellebbezett a döntés ellen arra hivatkozva, hogy az átfolyásmérők működésének rendellenességei "a bokszutca széltében-hosszában", egész hétvégén gyakran jelentkeztek, ezért a mérési adatok hitelességét nem fogadják el. Közleményükben azt írták, "a csapat és a Renault meg van győződve róla, hogy a motorba juttatott üzemanyag mindenben megfelel a szabályoknak."

Mivel nem bízott az átfolyásmérőben, a Red Bull önkényesen a saját számításait vette alapul inkább, figyelmen kívül hagyva az FIA verseny közbeni figyelmeztetését. Csakhogy, amint az a részletes sportfelügyelői indoklásból kiderül, a 01614-es jegyzékszámú technikai direktíva értelmében kizárólag az FIA dönthet egy alternatív módszer használatáról.

Az ítéletben megerősítették azt is, hogy Ricciardo autójában a péntek délelőtti szabadedzés első három etapja alatt megbízhatatlanul működött az átfolyásmérő, ezért a negyedik előtt egy másikat szereltek bele. A délutáni edzésen és a futamon végül ugyanezt használták (szombaton egy másikat), és ez minősült a hivatalosan hitelesített eszköznek is, a Red Bull mégsem igazodott az általa szolgáltatott adatokhoz. Egy másik, meg nem nevezett csapat technikai igazgatója Adam Cooper szakírónak azt mondta, ők a biztonság kedvéért csak 96 kg/ó-s maximális átfolyási sebességre álltak be a versenyen, mert bár így csökkent a motor teljesítménye, elkerülhették a kizárás veszélyeit.

Christian Horner elismerte, hogy a Red Bull ezt nem volt hajlandó megtenni. Az FIA "értesített minket, hogy csökkentenünk kell az átfolyási sebességet, mi pedig értesítettük őket, hogy kétségbe vonjuk a szenzoraik pontosságát" - mondta. "Sok volt a mérési hiba, mert megbízhatatlanok - még az is lehet, hogy néhány autóban a verseny alatt ki volt kapcsolva, vagy elromlott." Horner szerint az injektorok adataiból egyértelmű, hogy a Red Bull nem lépte át a pillanatnyi fogyasztási határt.

Azzal, hogy Ricciardo - egyelőre csak ideiglenesen - elvesztette pályafutásának első dobogós helyezését, a címvédő istálló pont nélkül maradt Melbourne-ben, miután Sebastian Vettel motorhiba miatt már a verseny elején feladta a küzdelmet. Az újonc Kevin Magnussen előrelépett a 2., Jenson Button pedig a 3. helyre, így a konstruktőri bajnokságot már eddig is vezető McLaren tovább növelte az előnyét egy forduló után.

Az Ausztrál Nagydíj módosított végeredménye:
A vb állása itt tekinthető meg

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!