Vágólapra másolva!
A nagy nyomaték és a kis légellenállás jóvoltából a V6-os, hibrid turbómotorral jelentősen nőtt a végsebesség a tavalyihoz képest. A kanyartempó viszont valamelyest csökkent.

Bár sokan úgy vélték, hogy a Forma-1-ben eddig használt 2,4-literes, V8-as szívómotorok cseréje az 1,6-literes, V6-os turbókra visszalépés, a bahreini teszten beigazolódott az, ami már előzőleg, Jerezben is látszott: az új hajtáslánc a kicsinek tűnő lökettérfogat ellenére valójában nem lassabbá, hanem gyorsabbá tette az autókat – legalábbis a végsebességüket tekintve.

Míg a 2013-as Bahreini Nagydíj hétvégéjén Paul di Resta Force Indiája érte el a legnagyobb, 314,2 km/ó-s tempót az egyenesben, Fernando Alonso a múlt héten 336 km/ó-ra gyorsult az új Ferrarival. Ez óriási különbség, és a mercedeses Nico Rosberg az Auto Motor und Sportnak elismerte: „Hihetetlenül gyorsak vagyunk az egyenesekben. Arra tippelek, hogy Monzában a 360 km/ó-t is elérhetjük majd."

Noha ez a 369,9 km/ó-s rekordtól – amit Antonio Pizzonia állított be a Williamsszel még a 2004-es Olasz Nagydíjon – valamelyest elmarad, lényegesen felülmúlja a tavalyi verseny hétvégéjén mért 340,4 km/ó-s maximumot. A kettős hibrid rendszer elektromotorja és a turbó által biztosított brutális nyomaték jóvoltából a V6-osokkal nőtt a gyorsulás, és a versenyzőknek nagyon résen kell lenniük, hogy a kanyarok kijáratánál ne adjanak túl nagy gázt. Jenson Button korábban azt mondta, az új motorok érzésre erősebbnek tűnnek mindennél, amit valaha vezetett.

Alonso 336 km/ó-val repesztett az egyenesben Forrás: Ferrari

Ez azonban egyelőre nyilván csak a Mercedes- és Ferrari-motoros autókra igaz. A Renault tovább küszködik: az ő autóik által a múlt heti teszten regisztrált legnagyobb végsebesség csak 308 km/ó volt, a címvédő Red Bull pedig ennél is lassabb volt 7 km/ó-val.

Az általános növekedés ugyanakkor nem csupán a hajtáslánc eddiginél nagyobb nyomatékának, hanem a kisebb légellenállásnak is köszönhető. Az első és hátsó vezetőszárny felülete kisebb lett, ráadásul betiltották a befújt diffúzort is, így a leszorítóerő olyan mértékben csökkent, hogy a kanyarokban többnyire kisebb lett a tempó. A köridők ezért a pályák zömén rosszabbak lesznek, mint tavaly, de valószínűleg nem annyira, mint korábban várták: Bahreinben Rosberg már 1 másodpercre közelítette meg saját, egy évvel ezelőtti pole pozíciós idejét.

Igaz, a csapatok között egyelőre óriási a szórás, hiszen a Caterham 6 másodperccel ért el gyengébb időeredményt a Mercedesnél. „Rengeteg gondunk van az autónkkal, ezért a köridejeink hihetetlenül rosszak" – ismerte el Kamui Kobajasi. „Mi jelenleg nem az F1, hanem inkább a GP2 szintjén vagyunk."

Hozzá kell tenni, hogy az egyes motorszállítók jelentősen eltérő felkészülési fázisban tartanak, hiszen a Mercedes 10082, a Ferrari 4960, a bevallottan gondokkal küszködő Renault pedig csak 4019 km-t tett meg a csapataival az eddigi nyolc tesztnap során.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!