Vágólapra másolva!
Az FIA jövőre valószínűleg megpróbálja úgy átírni a szabályokat, hogy esztétikusabb koncepciók szülessenek, de addig még jöhetnek az eddig látottaknál is idétlenebb változatok.

Az előszezon egyik legforróbb témája az új F1-es modellek bizarr orrkúpja volt. Noha szinte az összes csapat eltérően alakította ki idei autójának elejét, a Ferrariét és a Mercedesét kivéve mindegyiken van legalább egy keskeny, csőrszerű nyúlvány, amelyről még a tervezésükért felelős mérnökök is elismerték, hogy nem esztétikus.

A vitatott konstrukciók oka egy szabálymódosítás: az orrkúp középvonalának megengedett maximális magasságát a ráfutásos balesetek veszélyeinek mérséklése érdekében csökkentették, de közben viszonylag kis, 9000 mm²-es minimális keresztmetszetet írtak elő rájuk. A csapatok zöme ezt nem is akarta túllépni, hogy a levegő minél zavartalanabbul áramolhasson az autó alá – ez az oka a váz eleje és az orrkúp közötti látványos méretkülönbségnek.

A Caterham orra a legszokatlanabbak közül való Forrás: AFP/Jorge Guerrero

Már az FIA is elismerte, hogy az autók ettől kevésbé vonzóvá váltak, ezért az Auto Motor und Sport szerint már el is döntötték, hogy a 2015-ös technikai szabályokat másképp fogalmazzák meg. Többek között előírhatják az orrkúpok minimális magasságát, növelhetik a keresztmetszetükre vonatkozó értéket, sőt kötelezővé tehetik a szimmetrikus kialakítást is. Az utóbbi feltételt a Lotus ötlete motiválja, ők ugyanis két, eltérő hosszúságú orrnyúlványt készítettek az E22 elejére, hogy közöttük még akadálytalanabbul bukhasson a levegő a padlólemez alá.

Mindez azonban a jövő zenéje. A csapatok már korábban utaltak rá, hogy pályától függően többféle orrkúpot vethetnek be az idei szezon folyamán, és úgy tűnik, lehetnek közöttük még csúnyábbak is. „Azt hittem, már láttuk a legrondábbakat, de még mindig jönni fog valami" – árulta el az Auto Bildnek FIA technikai delegáltja, Jo Bauer, aki hozzáfér az istállók még nem nyilvános fejlesztéseihez.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!