Vágólapra másolva!
Egy új tervezet szerint egész pályafutásuk során megtartanák ugyanazt, ami megkönnyítené a beazonosításukat, és a marketing szempontjából is előnyösebb lenne. Kérdés, hogy milyen alapon osztanák ki a számokat.

A Forma-1 Stratégiai Munkacsoportja legközelebbi, december 9-én tartandó ülésén egy olyan tervezetet is napirendre vesz, amely szerint a jövőben minden versenyző állandó rajtszámot kapna.

A rajtszámok jelenleg évről évre változhatnak, mert az 1-es az aktuális egyéni világbajnoknak, a 2-es pedig a csapattársának jár, utána pedig a konstruktőri összetett sorrendje szerint, párosával osztják ki a számokat, kihagyva a balszerencsés 13-ast. Idén például azért volt 3-as/4-es Fernando Alonso illetve Felipe Massa rajtszáma, mert 2012-ben a Ferrari lett a második az istállók között. Jövőre az eddigi rendszerben a Mercedes párosa, az idén 10-essel illetve 9-essel versenyző Lewis Hamilton és Nico Rosberg örökölné meg ezeket a számokat.

Az állandó rajtszámok azonban több szempontból is előnyösebbek lennének, mert a versenyzőket az egész pályafutásuk során végigkísérhetnék, amit így a közönség állandó jelleggel hozzájuk társíthatna – mint a legendás Gilles Villeneuve-höz a 27-est –, és ezt marketingcélokra, például a ruházaton feltüntetve is ki lehetne használni.

Nem kellene évről évre új rajtszámokat tanulni Forrás: AFP

Az ötlet az Autosport szerint már a Stratégiai Munkacsoport októberi ülésén felmerült, és a nagy csapatok főnökei – Christian Horner, Ross Brawn, Stefano Domenicali, Eric Boullier, Martin Whitmarsh, Claire Williams – támogatták is. Most ki kellene dolgozni a részleteit, például azt, hogy a számokat milyen alapon osszák ki, például a versenyzők választhassanak-e közülük. Kis mértékben a szabályokat is módosítani kellene, mert azoknak a rajtsorrendjét, akik az időmérőn nem tesznek meg mért kört, vagy ki sem mennek a pályára, jelenleg a rajtszám határozza meg.

Ha a Stratégiai Munkacsoport rábólint az elképzelésre, azt még az FIA Motorsport Világtanácsának is jóvá kell hagynia, mielőtt 2014-ben vagy 2015-ben megvalósul. Emellett Bernie Ecclestone, valamint az FIA elnöke, Jean Todt régóta túl kicsinek is tartja az autókon elhelyezett rajtszámokat, a csapatok azonban nem akarják növelni a méretüket, mert azzal csökkenne a hirdetések szempontjából értékes felület nagysága.

Más sorozatokban is jellemző, hogy a sportolók állandó rajtszámokat kapnak. A MotoGP sztárja, Valentino Rossi például végig a 46-ossal versenyzett, de az F1-ben is híres volt Damon Hill 0-s rajtszáma, vagy a Nigel Mansell által az 1992-es világbajnoki szezonjában használt piros 5-ös.

1973-tól 1995-ig egyébként az istállók rajtszámai alapvetően nem változtak, csak az uralkodó világbajnok és csapattársa kapta meg az 1/2-est, míg 1996 óta mindig az előző évi konstruktőri összetett eredményét alapul véve osztják ki a számokat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!