Vágólapra másolva!
Az egyelőre FRIC néven ismert speciális futóműnek, amelyen 2011 óta dolgoznak, szerepe lehet abban, hogy a csapat idén autója ennyire gyors lett. Valószínűleg a Lotus is rendelkezik hasonlóval.

Egy különleges, a régóta betiltott aktív felfüggesztéshez hasonló előnyökkel járó futóműnek is szerepe lehet abban, hogy a Mercedes 2013-ra felzárkózott a közvetlen élmezőnyhöz.

A szaksajtóban egyelőre csak FRIC rövidítéssel emlegetett eszköz egy úgynevezett interlink felfüggesztés, amely hidraulika segítségével összeköti a bal- és jobboldali, valamint az első és hátsó futóműveket. A rendszer előnye, hogy akkor is állandóan tartja a hasmagasságot, amikor az autó fékezésnél/gyorsításnál előrebólint illetve hátradől, valamint a kanyarban oldalra billen. Ezáltal az egyébként kevésbé terhelt gumik tapadása is megmarad.

Bár az interlink felfüggesztés már régen elterjedt a Forma-1-ben, és mára valószínűleg az összes csapat ilyet használ, a Mercedes változata annyiban különleges, hogy a hagyományos mechanikus alkatrészek - rugók, lengéscsillapítók és stabilizátorok - helyett teljes egészében egy bonyolult, nagy nyomású hidraulikai rendszerrel oldja meg az autó függőleges mozgásából adódó problémákat. Az istálló állítólag már 2011 óta használja a FRIC-et, de az csak mostanra vált kellően kiforrottá. Valószínűleg a Lotus futóműve is hasonló elven működik.

Forrás: Mercedes

Bár sokan attól tartanak, hogy ha a Mercedes sikerét látva többi csapat is kénytelen lesz kifejleszteni a saját, ugyanilyen rendszerű felfüggesztését, az újabb költekezési versenyt indíthat el, Ross Brawn szerint ez a veszély nem reális.

"Nem hiszem. A futómű és az aerodinamika között kezdettől fogva kompromisszumot kell kötni" - mutatott rá. "Mindig azt szeretnénk, ha kellemesen lágyra lehetne hangolni az autó felfüggesztését, csakhogy ez lehetetlen, mert azzal túl sokat romlik az aerodinamikai teljesítménye. Ebből a szempontból hosszú évek óta nem változott semmi."

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey a Leyton House főtervezőjeként már az 1980-as évek végén megpróbálkozott egy hidraulikus interlink felfüggesztéssel. Ez a technológia azonban hamar háttérbe szorult a sokoldalúbb, számítógépvezérelt aktív futómű mögött, amely szintén ebben az időszakban kezdett elterjedni, mielőtt 1993 végén betiltották.