Vágólapra másolva!
Ha Alonso legalább a 4. helyen ér célba Austinban, a vb-cím sorsa csak az interlagosi idényzárón fog eldőlni. A Red Bull viszont szinte biztosan behúzza a konstruktőri győzelmet.

Sebastian Vettelnek idén a hétvégi USA Nagydíjon lesz az első meccslabdája: elvileg megszerezheti zsinórban harmadik világbajnoki címét, amihez az kell, hogy legalább 15 ponttal többet gyűjtsön, mint egyetlen talpon maradt vetélytársa, Fernando Alonso.

Alonso mindenképpen el tudja húzni a küzdelmet a brazíliai idényzáróig, ha az új austini pályán a 4. helyen, vagy még előrébb ér célba, míg Vettel nem tehet pontot az ügy végére, ha nem végez a dobogón. Igaz, ez statisztikai alapon nem tűnik valószínűnek, hiszen az utóbbi hét futamból, azaz a Német Nagydíj óta hatszor dobogós lett, a maradék egy alkalommal (Monzában) pedig műszaki hiba miatt célba sem ért.

A lehetőségek most, két fordulóval a szezon vége előtt már könnyen átláthatóak. A vb-cím vasárnap a német javára dől el, ha:

- Vettel 1. és Alonso legfeljebb 5.
- Vettel 2. és Alonso legfeljebb 9.
- Vettel 3. és Alonso nem szerez pontot, vagyis legfeljebb 11.

Minden más esetben csak a jövő hétvégi Brazil Nagydíjon fog kiderülni, hogy ki lesz a 2012-es világbajnok. Ha az elmúlt évek eredményeiből indulunk ki, ez sem feltétlenül jó hír Alonso számára, aki a Ferrarival csak egyszer (2010-ben) kapaszkodott fel az interlagosi dobogóra, míg az utóbbi három alkalommal a Red Bull nyerni tudott. A spanyol még sohasem végzett a 2. helynél előrébb Brazíliában.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A Ferrari legfeljebb abban bízhat, hogy a mindenki számára ismeretlen austini pályán meglepi a Red Bullt. Ám ez sem valószínű: a versenynaptárba legújabban bekerült három helyszínből kettőt - 2009-ben Abu-Dzabit, 2011-ben pedig Koreát - Vettel avatott fel győzelemmel, és a harmadikon, Koreában is fölényesen uralta a terepet, mielőtt az élről motorhiba miatt kiesett 2010-ben.

A Red Bull mégsem lehet teljesen nyugodt az egyéni vb-cím felől, mert mostanában sok műszaki hiba hátráltatta őket. A KERS továbbra is rakoncátlankodik az autójukban, s bár ez többnyire inkább Mark Webbernek okozott gondokat, Vettel idén kétszer is kiesett a generátor hibájából, összesen 37 pontot veszítve. Külön aggodalomra adhat okot, hogy a Red Bull Austinban - legalábbis a korábbi hírek szerint - kénytelen lesz ismét a generátor új, problémás változatát használni, mivel a tavalyi készlet, amelyhez visszatértek a meghibásodásokat követően, mostanra elfogyott. A beszállító, a Magneti Marelli igyekezett ugyan orvosolni a gondokat, ez azonban nem jelent garanciát a tökéletes megbízhatóságra. A Ferrari ezen a téren erősebb: idén sem Alonso, sem Felipe Massa nem esett ki műszaki okokból.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Attól függően, hogy Vettel illetve Alonso hányadik helyen ér célba a vasárnapi USA Nagydíjon, a jobb oldali táblázatból leolvasható a közöttük a brazíliai idényzáró előtt kialakuló pontkülönbség. Vízszintesen Vettel, függőlegesen Alonso austini helyezése van feltüntetve, a pozitív érték azt jelenti, hogy Vettel, a negatív azt, hogy Alonso vezet majd annyi ponttal. Ha például Vettel vasárnap a 9., Alonso a 2. helyen ér célba, a spanyol 6 pontos előnnyel várhatja az interlagosi versenyt. A "vb" azokban a konfigurációkban szerepel, amelyek szerint Vettel már az USA-ban megkaparintja a címet, így a táblázatból is jól látható, hogy amennyiben Alonso legalább 4. lesz, a küzdelem még nem dől el.

A konstruktőri összetettben sokkal tisztább a kép: a Red Bullnak máris 82 pontos előnye van a Ferrarival szemben, amiből akár 39 pontot is elveszíthet az austini hétvégén, mégis azonnal zsebre vághatja a vb-címet. A Ferrarinak vasárnap kettős győzelmet kell aratnia úgy, hogy a Red Bull legfeljebb 3 pontot kapar össze, vagy meg kell szereznie az 1. és a 3. helyet a versenyen, miközben a Red Bull nem gyűjt egyetlen pontot sem, ha életben akarja tartani a konstruktőri bajnoki esélyeit.

Az F+1 Blogon elolvashatja a tényezőkre bontott, Alonso és Vettel esélyeit latolgató bajnokmérőt is.