Vágólapra másolva!
A Forma-1 egyik elismert szakírója, Mark Hughes kifejtette, hogy a csapat rengeteget dolgozott Räikkönen igényeinek kielégítéséért, azonban a versenyző így is megtagadta a vezetést az első monacói edzésen, miután az ő kedvéért kifejlesztett kormányszervót nem találta jónak. Lehet, hogy emiatt meginog benne a Lotus bizalma.

A Lotusnál elégedetten értékelték Kimi Räikkönen bemutatkozását a csapatnál, az első nagydíjak után dicsérték a teljesítményét és hozzáállását. Utóbbiban nem találtak kifogásolnivalót, noha a 2007-es bajnok nem a szorgalmáról közismert. Azonban elképzelhető, hogy nem sokáig tart a harmónia, mivel Monacóban a versenyző megtagadta a vezetést a csütörtöki első edzésen, így nem csupán pluszmunkát adott a szerelőknek, hanem kárba veszett a fejlesztés is.

A Forma-1-be két év szünet után visszatérő Räikkönen a szezon eleje óta küzd a kormányszervó beállításával, emiatt a teszteken is vesztett némi időt. A Lotus foglalkozik a problémával, de a jelek szerint egyelőre nem találtak kielégítő megoldást rá, amint ez a Monacói Nagydíjon kiderült: Räikkönen az első szabadedzésen csupán a szokásos ellenőrző körre ment ki, ott ugyanis annyira vezethetetlennek érezte az autót, hogy nem volt hajlandó tovább folytatni ugyanazzal a szervóbeállítással. A csapat kicserélte a kormányszervót, viszont a művelet másfél órán át tartott, ezért Räikkönen csak délután hajthatott ismét pályára, és mivel addigra megérkezett az eső, alig tudott adatokat gyűjteni a slick gumikról. Így az időmérőre és a futamra sem találta meg az optimális beállításokat. Szombaton és vasárnap egyaránt küszködött az abroncsokkal, végül a 9. helyen ért célba.

Forrás: Lotus

Mark Hughes, az ismert F1-es szakíró a Sky Sports honlapján vezetett blogjában úgy vélte, a történtek túlmutatnak azon, hogy Räikkönen gyengén szerepelt, mert a hétvége a csapattal való kapcsolatára is hatással lehet. Szerinte a Lotus tűrőképességét próbára teszi a finn, aki a kifejezetten neki készített kormányszervóról már egyetlen kört követően lesújtó véleménnyel volt.

"Kimi vezetési stílusa pontos visszajelzést igényel a kormányműtől. Nagyon jól alkalmazkodik a tapadás változásaihoz, ösztönösen megérzi, hogy a pálya és a gumik állapotától függően hol a legjobb a tapadás. A szervóval - amelyre manapság szükség van a gyors befordulást elősegítő nagy kerékdőlési erő miatt - azonban ezt a visszajelzést nem mindig könnyű biztosítani, és Räikkönen a szezon eddigi részében sok munkát adott a csapatának, hogy az elvárásainak megfelelő alkatrészeket tervezzenek és gyártsanak" - írta Hughes.

"Monacóban vannak a legszűkebb kanyarok, tehát itt van szükség a legnagyobb alákormányzási szögre. Kimi egy nagyobb áttételű kormányművet kért, amely adott kormányszög mellett élesebben fordítja be az autót. Enstone-ban (a Lotus bázisán) készségesen teljesítették a kérést, noha egy ilyen rendszer megtervezése és legyártása időigényes folyamat. Ez körülbelül három hétig sok műszaki erőfeszítést igényelt és szívott el más feladatoktól."

"Rendkívül nehéz egy olyan kormányszervó előállítása, amely jó visszajelzéseket ad nagy kormánymű-áttétel mellett. A jó érzethez a kormányzásnak könnyülnie kell, ha csökken a tapadás, illetve nehezebbé kell válnia, ha nő a tapadás, méghozzá szinte azonnal. Azonban ezt a folyamatosan változó terhelést különböző torziós rugókról kell átvinni a hidraulikus dugattyúkban áramló hidraulikafolyadékon keresztül. A rendszernek van némi elkerülhetetlen tehetetlensége, és minél nagyobb a kormánymű áttétele, annál kevésbé kifinomult érzést ad a változó ellenállásról."

Hughes szerint Räikkönennek célszerű lenne minél előbb leülni a csapattal beszélni a problémáról, hogy megoldást találjanak rá, különben elképzelhető, hogy megromlik a viszonyuk. A szakíró emlékeztetett rá, hogy 2004-ben Jarno Trulli is azért hidegült el a korábban Renault-nak nevezett csapat tagjaitól, mert rendszeresen olyan kérésekkel állt elő a kormányszervóval kapcsolatban, melyeket nehéz volt teljesíteni, ezért a szerelők inkább Fernando Alonsót támogatták, mivel ő nem panaszkodott annyit.

Räikkönen jelenleg a bajnokság hatodik helyén áll 51 pontjával, a listát vezető Fernando Alonsóhoz képest 25 pont a hátránya.