Vágólapra másolva!
Button sportszerűségét és példás hozzáállását eddigi főnökei és csapattársai is dicsérték. A 2009-es világbajnok a legbosszantóbb helyzeteket is képes olyan finoman kezelni, mint a gumikat a pályán. Közelgő budapesti száguldásának apropóján összegyűjtöttük az elmúlt évek leghúzósabb pillanatait, hogy világossá váljon, mennyire nehéz kibillenteni az egyensúlyából.

Sem a sors, sem a csapata nem kímélte a hamarosan Budapest utcáin száguldozó Jenson Buttont az elmúlt két futamon, de a McLaren brit világbajnoka ismét remek leckéket adott önuralomból. Az elmúlt néhány évben már-már védjegyévé vált lazaság már csak azért is szembetűnő, mert bár idén még csak néhány versenyen vagyunk túl, volt itt már nem egy kiborulás, a futamokat kísérő nyilatkozatdömping pedig nagyszerű felületet ad az üzengetésnek. Ám nem ez az első néhány eset, hogy Button irigylésre méltó higgadtsággal reagál a sorscsapásokra. Vajon 2009 világbajnokát tényleg nem lehet kihozni a sodrából?

A kérdést a Kínai Nagydíj előtt szegezték neki az újságírók, és Button elismerte, előfordul, hogy olykor a személyiségének kevésbé béketűrő oldala kerül előtérbe. "Vannak napok, amikor bunkó vagyok, de ezt az oldalamat nem mutogatom a médiának" - rántotta le a leplet eddig ismeretlen személyiségjegyeiről Button, majd hozzátette, hogy egyáltalán nem olyan laza, mint az emberek hiszik.

Button példás hozzáállását a főnökei és a csapattársai is dicsérték már. Az [origo] F1Hírek összegyűjtötte az elmúlt évek leginkább embert próbáló mozzanatait, és megnézte, hogyan vizsgázott Button legendás professzionalizmusa és diplomáciai érzéke.

Bahreini Nagydíj, 2012: Minden összejött

Siralmasan alakult a McLaren versenye, és Buttonnak különösen kijutott a drámából. Három körrel a leintés előtt defekt miatt extra kerékcserére kényszerült, majd először a kipufogója, utána pedig a differenciálműve is bedöglött, ezért fel kellett adnia a küzdelmet. Button a verseny után a BBC riporterének összeszedetten foglalta össze a történteket, majd annyit mondott: "Ez elég katasztrofális nap volt". Ezzel az angolos túlzásnak tűnő jelzővel látszólag le is zárta a hetet, és elkezdett készülni a következő futamra.

Forrás: McLaren

Kínai Nagydíj, 2012: Diplomatikus szemrehányás

"Nem tökéletes eredmény, de még így is jó verseny volt. Köszönöm mindenkinek" - mondta a szokásosnál kicsit szigorúbb hangon a Kínai Nagydíj leintése után a rádióban Jenson Button. Nem sokkal előtte a csapat hibájából hosszú másodperceket kellett eltöltenie a bokszban, holott addig versenyben volt az első helyért. Arra már soha nem kapunk választ, hogy megnyerte-e volna a Kínai Nagydíjat, ha minden rendben alakul a kerékcseréjével, tanúi lehettünk viszont a Button-féle diplomatikus szemrehányásnak: csak egészen visszafogottan említette meg, hogy sok idő elúszott a kerékcserével. A verseny utáni sajtótájékoztatón pedig már lazán lökte a szokásos frázisokat arról, hogy ilyen az autósport, nem alakulhat minden a tervek szerint, és még azt is hozzátette, hogy egyébként a hétvége többi kerékcseréje nagyszerűen zajlott le. Az elszúrt bokszkiállást pedig egyszerűen el kell felejteni - tette hozzá.

Malajziai Nagydíj, 2012: Sajnálom a srácokat

Forrás: McLaren

Button a győzelemre hajtott, amikor a piros zászlós szakasz után tökéletes időzítéssel kiállt kereket cserélni, de aztán a felzárkózásnál egyszer csak összeakadt Narain Karthikeyan HRT-jével. Az ütközésben megsérült a McLaren első szárnya, így Buttonnak vissza kellett térnie a bokszba. A futam után nem bajlódott retorikai kibúvókkal, hanem elismerte: az ő hibája volt. "Fékeztem, elvesztettem az autó hátulját, és küszködtem azzal, hogy lelassuljak. Megpróbáltam befordulni a kanyarban, de igazából nem tudtam elkerülni az ütközést" - magyarázta Button. "Nagyon kemény délután volt, és aztán minden kicsúszott az ellenőrzés alól. Ami rosszul sülhetett el, az rosszul is sült el. Igazából csak nevetni tudtam, annyira rosszul alakult az egész. Sajnálom a fiúkat, nyilvánvalóan többet vártak, és nem igazán tudtam teljesíteni ma" - elemezte a történteket Button, és hozzátette: nem fogja visszanézni a futam egyetlen kockáját sem. Itt érdemes felidézni, hogy az indiaival Sebastian Vettel is összeakadt, s bár az ő ütközésük más körülmények között zajlott le, a német világbajnok emlékezetes kiborulást adott elő: még az autóban ülve félreérthetetlenül mutogatott a középső ujjával, majd a verseny után folytatta a személyeskedést, és nemes egyszerűséggel leidiótázta Karthikeyant. A kontraszt éles.

Német Nagydíj, 2011: Előre kell tekinteni

Egy pocsék rajt után a hetedikről a tizedik helyre esett vissza, de még így is elcsíphette volna a negyedik pozíciót Button, ha huszonöt körrel a leintés előtt hidraulikai probléma miatt nem kell feladnia a versenyt. A verseny után gratulált csapattársának, Lewis Hamiltonnak, aki megnyerte a futamot, majd a már ismerős fordulattal le is zárta a témát: "Az autóversenyzésben előfordulnak ilyen helyzetek, túl kell lépni rajta, előre kell nézni". Button egy héttel később a Hungaroringen, karrierje 200. futamán nyerte.

Brit Nagydíj, 2011: Majd legközelebb

Ha van fájdalmas kudarc egy brit versenyző életében, akkor az a Brit Nagydíj feladása, ráadásul ez önhibáján kívül történt: a bokszkiállásnál rosszul rögzítették McLarenjének jobb első kerekét. Button, miután leparkolta az autót, le sem vette le a sisakját, úgy ment be a McLaren garázsába. Később a Twitteren már optimistább hangot ütött meg. "Nem volt a legjobb hazai versenyem, de mindannyian hibázunk, és tanulunk is belőle, remélhetőleg ez is csak erősebbé tesz. Köszönöm a hazai közönségnek a hatalmas támogatást. Legközelebb elkapjuk őket"

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=CCX9WDUJ9mVYaGuF

Kanadai Nagydíj, 2011: Esőben is sportszerűen

A maratoni hosszúságú montreali futamon Button Lewis Hamiltonnal és Fernando Alonsóval is összeütközött, hatszor ment be a bokszba kereket cserélni, majd az utolsó pillanatokban sikerült megelőznie Sebastian Vettelt, és nyert.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=mNXVYowEnENQEOaJ

A csaknem négyórás Kanadai Nagydíj egyik legpikánsabb mozzanata volt a két McLaren ütközése, de meglepő módon mind a ketten higgadtan kezelték a helyzetet széles mosolyt csalva a csapatfőnök, Martin Whitmarsh arcára. Button legfontosabb reakciója azonban az alábbi videón látható.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=PrNPltUzo831P9Cp

Spa, 2010: A legbosszantóbb incidens

Sebastian Vettel szokatlanul bután oldott meg egy előzési kísérletet a verseny 16. körében, és oldalról beleszaladt Button McLarenjébe. A britnek ezek után a saját világbajnoki esélyeivel is le kellett számolnia, a be nem fejezett futam miatt ugyanis hat versennyel a szezon vége előtt tetemes hátrányba került csapattársához képest a pontversenyben. Az eddigiek közül talán ez volt a legbosszantóbb incidens, így azzal, hogy mindössze kissé zavartnak nevezte Vettelt, az ütközést pedig furcsának és szomorúnak, Buttont egy illemtaniskola is a reklámarcának választhatta volna.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=JjLOi6TD2CZLKTkS

Monacói Nagydíj, 2009: Egy bajnok feltalálja magát

Egy igazi klasszikus Button világbajnoki évéből. Annyira örült a győzelemnek, hogy rossz helyen, a célegyenes helyett a parc fermében parkolta le a Brawnt, de ezt a váratlan helyzetet is igazi, buttoni stílusban oldotta meg: nem várt addig, amíg érte küldenek egy kocsit, hanem teljes harci díszben futott el a dobogóig.

Brazil Nagydíj, 2008: Padlón

Végül az egyik legszomorúbb helyzet, amelyre sokan azzal reagáltak volna, hogy egyszerűen hátat fordítanak neki. Azon a futamon, amelyen Lewis Hamilton egész Nagy-Britanniát büszkévé tette a világbajnoki címmel, a britek másik versenyzőjének, Buttonnak a poklot is meg kellett járnia. Pályafutása leggyengébb autójával csinálta végig a 2008-as szezont. Amikor Interlagosban a verseny végén kiszállt a Hondából, az autója lángra kapott, így miközben Hamilton a vb-címét ünnepelte, Button tüzet oltott. Egy évvel később mégis világbajnok lett.